הרשמה לניוזלטר

    מילון מושגים בהייטק

    Jolt-logo-square
    • Jolt Team
    • 13 במאי
    • 12 דקות
    ווטסאפ
    Whatsapp
    ווטסאפ
    אימייל
    Email

    מושגי בסיס בהייטק

    הייטק כינוי לתעשייה בה פועלות חברות אשר מציעות שירותים או מוצרים טכנולוגיים כמנוע ההכנסות העיקרי שלהן. לדוגמה, אפל, סמסונג ומיקרוסופט.
    סטארטאפחברה הפועלת בתנאים של אי-ודאות אשר לרוב מתמקדת בצמיחה (ולא בהכנסות).
    אקזיט״יציאה״ מהחברה שהוקמה. היציאה מלווה ברווח כספי גדול ליזמים ולשאר בעלי המניות בדרך כלל. היציאה יכולה להיות בכמה אופנים: מכירה לחברה אחרת (כפי ש-Google רכשו את Waze); מיזוג עם חברה אחרת; או הנפקה בבורסה (כפי ש-Wix הנפיקו בבורסה האמריקאית). רוב הסטארטאפים נסגרים ולא מגיעים למצב של אקזיט. 

    סוגים של חברות וארגונים

    B2Bמושג המתאר מצב בו הלקוחות של החברה הם חברות בעצמם. בדרך כלל, מוצרים ושירותים שניתנים כ-B2B מסייעים ללקוחות לשפר את האופרציה ולהגדיל את שורת הרווח של החברה. לדוגמה, Slack נותנת פתרון תקשורת פנים-ארגוני לחברות (משתמשי קצה שלא לוקחים חלק בחברה כלשהי לרוב לא ימצאו שימוש במוצר הזה). בזכות Slack, הלקוחות שלה (חברות) יכולים לעבוד טוב יותר.
    B2Cהמושג ההופכי ל-B2B – כשהלקוחות של החברה הם משתמשי קצה, צרכנים יחידנים. לדוגמה, נטפליקס.
    B2B2Cמודל לפיו החברה מוכרת מוצרים ושירותים למשתמשי קצה, אך באמצעות חברה אחרת. לדוגמה, אינטל מוכרת את המעבדים שלה לחברות אחרות, שבתורן מייצרות מחשבים ומוכרות אותם עם מעבדי אינטל לצרכני הקצה.
    B2Gמצב בו הלקוחות של החברה הם ממשלות (Governments). האתגר לחברות כאלו הוא שלא ניתן לכרות חוזה עם הלקוח בקלות ברוב המקרים, אלא יש צורך בזכייה במכרז ובתהליכים ארוכים ואיטיים יותר כדי להרוויח כסף.
    H2Hמגמה חדשה ביחסית בעיקר בעולמות השיווק והמוצר, לפיה B2B ו-B2C הם מודלים מיושנים, כי ממילא הכל הוא Human to Human. כלומר, לפי הגישה הזו, אנחנו ממילא נתנהל עם בני אדם בצד השני, גם כשמוכרים לעסקים. לכן, המסר הוא להתמקד בצרכים והמוטיבציות של האנשים.
    חד קרן (Unicorn)כינוי לחברה פרטית ששוויה מוערך במיליארד דולר או יותר. כמו כל חד קרן, זה נדיר: בישראל פועלים כיום רק כ-50 חדי קרן.
    Stealth Modeחברה שלא מספרת מהו המוצר שעליו היא עובדת. לפעמים גם העובדים של החברה לא סגורים על מה הם עובדים. 

    מודלים עסקיים

    Pivotשינוי בכיוון של חברה. מדובר באירוע משמעותי, בעיקר בסטארטאפים, שבו מחליפים את המודל העסקי או המוצר בהתאם לצרכים של השוק. לדוגמה: לפני ה-Pivot שלו, יוטיוב תוכנן להיות שירות דייטינג באמצעות וידאו.
    SaaSראשי תיבות של Software-as-a-Service.  מודל עסקי לפיו תוכנה או שירות נמכרים בתצורה של מנוי חודשי, במקום תשלום חד פעמי. זה האופן שבו מוצרי אופיס ופוטושופ נמכרים כיום. משקיעים לרוב אוהבים חברות הייטק עם תשלום חודשי חוזר.
    הצעת ערך (Value Proposition)הדבר שהופך את החברה למיוחדת ואטרקטיבית; מכונה גם USP (ראשי תיבות של Unique Selling Points). המושגים האלה עונים על השאלה: ״איך המוצר הזה מוסיף ערך למשתמש הקצה?״.
    Product Market Fitמידת הרלוונטיות של המוצר שהחברה מציעה עבור הלקוחות הפוטנציאליים שלה. המונח מתאר התאמה בין השוק לבין המוצר, והוא מה שכל חברה מייחלת להשיג. הסיבה העיקרית שבגללה סטארטאפים נסגרים היא כי הם לא מצאו Product Market Fit – לא הצליחו להשיג את ההתאמה הזו.

    פיתוח מוצר

    MVPהגרסה הכי מופשטת ומינימלית של הפתרון שהחברה מציעה (ראשי תיבות של Minimum Viable Product). היא חייבת לכלול את הרכיב המרכזי שבפיתרון המוצע. לפעמים חברות מוציאות לשוק MVP לפני סיום הפיתוח כדי לבדוק האם יש Product Market Fit, ולפעמים מציגים למשקיעים MVP עוד לפני שיש מוצר גמור. 
    Build Measure Learnמעגל פידבק המהווה בסיס להתקיימות של חברה על סמך למידה, חישוב והטמעת תהליכים, בצורה מחושבת ומבלי להסתמך על ניחושים והשערות בלבד.
    QAראשי תיבות של Quality Assurance. רכיב חשוב בתהליך הפיתוח של המוצר, אשר עוקב ובודק את איכותו לאורך הפיתוח.
    Early Adoptersקבוצת האנשים שישתמשו במוצר ברגע שהוא זמין. אלו ה״מעריצים הנלהבים״ של מוצרים חדשים, והם גם יסכימו להיות נסייני גרסת ״בטא״ (גרסה לא אפויה עד הסוף של המוצר), גם במחיר של חווית שימוש עם תקלות טכניות.
    A/B Testingשיטת עבודה שבה משתמשים בעיקר אנשי שיווק, אנשי מוצר ומעצבים. לפיה שיטה, משווים שתי גרסאות של תוצר (כמו עמוד אינטרנט), כדי לגלות איזו גרסה כדאית יותר. המשתמשים (המבקרים בעמוד האינטרנט) ״מוגרלים״ מאחורי הקלעים ונחשפים רק לאחת הגרסאות, A או B, ולפי דפוסי השימוש שלהם – ניתן לדעת מה יותר מוצלח.
    Leanתפיסה עסקית בה הסטארטאפ מוציא לשוק מוצר ״רזה״ ועובד באופן דומה – על מנת לאגור נתונים ופידבקים על המוצר ולהמשיך לעבוד עליו רק לאחר קבלת התובנות. השיטה מסייעת למנוע בזבוז משאבים.
    Agileגישה מקובלת בסטארטאפים לפיה מסתגלים לשינויים מהירים ומשתפרים תוך כדי תנועה – במקום לתכנן הכל מראש ולהפסיד משאבים בשל התחייבות מוקדמת.
    UIראשי תיבות של User Interface, העיצוב הפרונטלי של ממשק כלשהו (כמו אתר או אפליקציה). האופן שבו האדם והמחשב יוצרים אינטרקציה.
    UXראשי תיבות של User Experience, חווית המשתמש כולה (בדרך כלל UI מוכל בתוך UX). למשל, בהזמנת חדר בבית מלון, חווית המשתמש יכולה לכלול גם את מסע הלקוח שמעבר לעיצוב הפשוט של האתר.
    NPSראשי תיבות של Net Promoter Score, מדד אשר בודק מה הסבירות שהלקוחות הקיימים של החברה ימליצו על המוצר לחבריהם. 

    כלכלת סטארטאפים

    CACהעלות השולית של ״השגת״ לקוח בודד. ראשי תיבות של Customer Acquisition Cost – המחיר שמשלמים כדי לשכנע לקוח להשתמש במוצר או השירות של החברה.
    LTVראשי תיבות של Lifetime Value – כמה כסף נקבל מכל לקוח בממוצע. השאיפה היא שה-LTV יהיה גבוה מה-CAC.
    DAUמדד לכמות המשתמשים במוצר על בסיס קבוע (ראשי תיבות של Daily Active Users).
    ARPUראשי תיבות של Average Revenue Per User – כמה כסף אנחנו גובים מלקוח אחד בשנה אחת.
    Retention Rateכמה לקוחות ממשיכים להשתמש במוצר של החברה לאורך זמן? המדד הזה מאפשר לחזות הכנסות.
    Churn Rateכמה לקוחות הפסיקו להשתמש במוצר של החברה? אחוז הלקוחות שהחברה מאבדת בכל תקופה (חודש או שנה). התרגום המילולי של Churn הוא ״נטישה״.
    COGSראשי תיבות של Cost of Goods Sold – כמה כסף השירות/מוצר שאנחנו נותנים עולה לנו.

    שיווק

    אסטרטגיית Go-to-Marketתוכנית ההשקה של מוצר. זו האסטרטגיה שמכסה את כל הכלים והמתדולוגיות שבהם חברה משתמשת כדי להביא את המוצר שלה לידיים של הלקוחות הפוטנציאליים שלה. 
    סגמנטציהתהליך של חלוקת הלקוחות לקבוצות (או סגמנטים), בהתבסס על מאפיינים שונים כמו תאריך ההצטרפות, מיקום גיאוגרפי, שביעות רצון וכו׳. החלוקה מאפשרת לשווק ללקוחות ולנהל אותם בצורה אפקטיבית יותר.
    עמוד נחיתה (Landing Page)מוצר שיווקי המיועד לתפוס ״לידים״ (פרטי קשר של לקוחות פוטנציאלים), בדרך כלל עמוד אינטרנטי שבנוי כדף בודד ולא כאתר שלם. לחצו כאן לדוגמה לעמוד נחיתה.
    Conversionכשלקוח פוטנציאלי משלים את הפעולה הרצויה מבחינת החברה – הרשמה לשירות, תשלום על מוצר, שיתוף ברשתות חברתיות או הרשמה לניוזלטר (למשל).
    CPAראשי תיבות של Cost Per Action. בשיווק ממומן בפלטפורמות כגון Facebook Ads או Google Ads, המדד חשוב לבדיקת האפקטיביות של קמפיין.
    CTRראשי תיבות של Click through Rate. מדובר באחוז הקליקים על מודעה מסוימת מתוך כלל החשיפות אליה. לדוגמה, אם מיליון אנשים נחשפו למודעה, אבל רק 10,000 מתוכם לחצו עליה, הCTR הוא 1%. 
    SEOראשי תיבות של Search Engine Optimization, תחום המתאר את הניסיון להתברג בראש תוצאות החיפוש במנועים כמו Google. ב-SEO הכוונה היא להגביר חשיפה ומיקום ללא תשלום למנוע החיפוש, בשונה מSEM (ראשי תיבות של Search Engine Marketing).
    CRMכלי טכנולוגי (כגון HubSpot או Salesforce) שמסייע לנהל את כל מערכת היחסים עם הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים של החברה. ראשי תיבות של Customer Relationship Management

    השקעות

    אקסלרטורתוכנית שנמשכת בין 90 ימים לארבעה חודשים, שבמהלכם היזמים ושהים במתחם ייעודי ונחשפים לתכנים בתחום היזמות, מקבלים חבילת שירותים מקצועיים וליווי של מנטורים. לעיתים האקסלרטורים מסייעים בבניית צוות ההקמה של החברה. בסיום האקסלרטור נערך יום Day Demo, שבו החברות מציגות בפני משקיעים את מה שפיתחו.
    אנג׳למשקיע פרטי בעל הון עצמי המשקיע בחברות סטארטאפ בשלבים הראשוניים שלהן, בתמורה לאחוזים מהחברה ומרווחיה העתידיים. אנג׳ל לא ישקיע לבדו את כל הסכום בהכרח, אלא לרוב יעשה זאת כחלק מקבוצה על מנת לצמצם את הסיכון. 
    Pitchהצגת רעיון למיזם כלשהו בפני קהל, בדרך כלל למשקיעים או שותפים פוטנציאליים.
    Elevator Pitch״נאום מעלית״ – כינוי להצגה קצרה של סטארטאפ, בדר״כ בין 30 ל-60 שניות בהן המציג מספר על הרעיון או הפתרון במטרה לגרום למשקיע פוטנציאלי / בעל עניין להסכים להיפגש להצגה מסודרת. שיטה זו הגיעה לעולם כאשר משקיעים פוטנציאליים עלו במעלית עם סטארטאפיסטים שאפתניים ו״חויבו״ להאזין להם במשך 60 שניות. 
    אופציותאופציות הן דרך מקובלת של חברות הייטק לתת תמריץ לעובדים להישאר לזמן ארוך יותר, ולעבוד קשה יותר. למעשה מדובר באופציה לרכוש מניות של החברה, וכך לקבל אפשרות להיות חלק מהבעלים של החברה ולהשתתף ברווחים שלה במקרה של אקזיט (מכירה או מיזוג החברה לחברה אחרת או הנפקה בבורסה).
    IPOראשי תיבות של Initial Public Offering – הנפקה ראשונית לציבור. מושג המתאר את ההנפקה של מניות החברה לציבור הרחב, בדרך כלל באחת הבורסות בארץ או בעולם. יציאה של מניות להנפקה מאפשרת ליזמים ולמשקיעים למכור את המניות שלהם לציבור הרחב ו״לפגוש את הכסף״. להנפקה יש השלכות רבות כגון חובת שקיפות.
    Pre-Seedשלב גיוס בו היזם מנסה לגייס סכום כסף ראשוני, בדרך כלל על סמך רעיון בלבד – על מנת שיוכל להגיע לאב-טיפוס ולעבור לשלב הבא. לעיתים מדובר בגיוס מFFF – חברים (Friends), משפחה (Family) ואחרים (Fools).
    Seedשלב גיוס כספים מתקדם, בדרך כלל מקרנות הון סיכון.
    ppc-manager
    • מחקרי תפקיד
    • 13 ביוני
    • 15 דק׳

    מחקר תפקיד PPC Manager

    מחקר התפקיד המלא עבור מנהלי ומנהלות קמפיינים או באנגלית ppc עם כל המידע על אופציות לקידום, הכשרות, אפשרויות קידום ועוד
    כל הפוסטים
    dm-webinar-placeholder
    • קריירה
    • 15 ביוני
    • 3 דקות דק׳

    ג’ולט וובינר – איך באמת נראה שיווק דיגיטלי בהייטק עם ליאור פרנקל ודורון דביר

    כל מה שרציתם לדעת על שיווק דיגיטלי בהייטק החל משכר, סוגי תפקידים, אפשרויות קידום, תנאי קבלה ואיך בכלל נכנסים לתחום
    כל הפוסטים
    • מדריכים
    • 13 ביוני
    • 7 דק׳

    10 דברים שצריך לדעת כדי להיכנס לשיווק דיגיטלי בהייטק

    שיווק דיגיטלי הפך למקצוע מבוקש במיוחד בשנים האחרונות ומסיבה טובה. להבדיל משיווק מסורתי, עבודה במחלקות שיווק דיגיטלי בהייטק תספק לכם תפקיד דינמי, משכורות גבוהות מהממוצע והרבה מרחב התפתחות עם מחלקות...
    כל הפוסטים
    ראיון טלפוני
    • קריירה
    • 10 ביוני
    • 5 דק׳

    ראיון טלפוני: כך תיצרו את הרושם הנכון

    7 טיפים מעולים שיעזרו לך להתכונן לראיון הטלפוני בהליך הגיוס להייטק
    כל הפוסטים
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור רביעי

    חלק רביעי מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    קורס ניהול זמן שיעור שלישי
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור שלישי

    חלק שלישי מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    קורס ניהול זמן שני
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור שני

    חלק שני מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    frenkel time
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור ראשון

    חלק ראשון מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    שיווק דיגיטלי b2b
    • קריירה
    • 19 במאי
    • דק׳

    מה ההבדל בין שיווק דיגיטלי B2B ל B2C

    כל חברת הייטק בתחילת דרכה ניצבת בפני השאלה - מהו האופן הנכון ביותר למכור את המוצר שלנו? התוכנית העסקית של כל חברת סטארט-אפ חדשה צריכה להתחשב בנתונים כמו התחרות הקיימת...
    כל הפוסטים
    job-role-cs
    • מחקרי תפקיד
    • 12 במאי
    • 15 דק׳

    מחקר תפקיד – מה זה Customer Success Manager

    Customer Success Management היא האסטרטגיה שהחברה נוקטת בה שמבטיחה, בפשטות, את ההצלחה של לקוחותיה. מחקר התפקיד יציג את כל הדרכים להכנס לתפקיד הזה בהייטק, מפות קידום בתוך ארגונים ומה באמת...
    כל הפוסטים
    • מחקרי תפקיד
    • 9 במאי
    • 3 דקות דק׳

    פה זה להייטק – ליאור פרנקל ורותם בן שטרית בראיון על תפקיד ה-CS

    רותם בן שטרית, CSM בחברת Revuze, מספר לליאור פרנקל על התפקיד.
    כל הפוסטים
    • קריירה
    • 9 במאי
    • 7 דק׳

    הכינו את עצמכם: 8 השלבים של הליך המיון לעבודה בהייטק

    שקלתם להיכנס להייטק? התכוננו להליך מיון שונה ממה שאתם רגילים אליו מתעשיות אחרות. החל מסינון לפי פרופיל הלינקדאין שלכם ועד למבחנים מורכבים בתהליך בררני הנמשך בין חודש לשלושה חודשים.
    כל הפוסטים