הרשמה לניוזלטר

    הכינו את עצמכם: 8 השלבים של הליך המיון לעבודה בהייטק

    Jolt-logo-square
    • Jolt Team
    • 9 במאי
    • 12 דקות
    ווטסאפ
    Whatsapp
    ווטסאפ
    אימייל
    Email
    Interview tips

    שקלתם להיכנס להייטק? התכוננו להליך מיון שונה ממה שאתם רגילים אליו מתעשיות אחרות. החל מסינון לפי פרופיל הלינקדאין שלכם ועד למבחנים מורכבים בתהליך בררני הנמשך בין חודש לשלושה חודשים. תהיו בטוחים שכדי לעבוד בהייטק, תזדקקו לקצת יותר דבקות במטרה מהרגיל וגם לא מעט סבלנות. עם זאת, היות וכיום תהליך הגיוס ברובו מתבצע מרחוק (שלום זום!), תהליכי המיון התקצרו משמעותית והפכו ליעילים וידידותיים יותר עבור מועמדים.

    הליך המיון שעוברים מועמדים זהה ברובו בחברות השונות, אך אורכו מושפע בעיקר מגודל החברה והתפקיד אליו אתם רוצים להיכנס. על פי סקר שנערך על ידי חברת Gloat, הליך המיון בחברות גדולות אורך חודש בממוצע מרגע קליטת קורות החיים שלכם. בחברות סטארטאפ לעומת זאת, אתם יכולים לצפות לתהליך שאורכו בערך 20 יום. לבסוף, תהליכים בחברות בינוניות יזכו אתכם במיון הקצר ביותר – אשר עומד על 15 יום בממוצע עד מתן התשובה המיוחלת. כל זה כמובן תלוי בתפקיד וברמת הבכירות.

    בעוד שנדמה כי הביקוש הגבוה לעובדי הייטק אמור דווקא לקצר את הליך המיון, המציאות היא שעובדים אף מדווחים על זמן חיפוש עבודה ממוצע של חצי שנה ויותר בעקבות המשבר הכלכלי בשנה האחרונה. יחד עם זאת, תקופת הקורונה שינתה באופן משמעותי את עולמות הגיוס וחיפוש עבודה. אפשר לשים לב לזה בעיקר על ידי הופעת מספר תפקידים נחשקים בהייטק אשר זוכים לתהליך מיון קצר יותר עקב הביקוש הגבוה להם. לדוגמא, הליכי גיוס של תפקידים בכירים בדרך כלל נמשכים בין 4-6 חודשים ואף יותר, אך כעת התקצרו ל-3-5 חודשים בלבד. 

    לאחר חזרת הענף לפעילות גיוס מלאה, אחד השינויים הגדולים ביותר בשנה האחרונה הוא אופן הגיוס של עובדי הייטק. חברות ההשמה וחברות ההייטק עצמן אשר עברו לגיוס וקליטת עובדים מרחוק, גילו כי השיטה יעילה וחסכונית יותר לכל הצדדים המעורבים, ואף מתכננות ליישם את השיטה גם בגמר תקופת הקורונה. שינוי משמעותי נוסף בגיוס עובדים להייטק, הוא גדילה בפופולריות של שיטת הגיוס ״חבר מביא חבר״ – אשר עומדת היום על למעלה מ-50% מכלל שיטות הגיוס בענף. 

    בעוד שמרבית החברות אכן הסתגלו לאופן גיוס חדש, עדיין קיימות חברות אשר מיישמות אחוז גבוה יותר של שיטות מסורתיות מן השאר. אם כך, מהם השלבים אותם אתם צפויים לעבור בדרך למשרה הנכספת?   

    הנה 8 שלבים בהליך המיון להייטק שכנראה תעברו בדרך לתפקיד החלומות שלכם

    1. שפצור פרופיל הלינקדאין שלכם:

      כולנו יודעים שרשתות חברתיות הפכו לקורות החיים הדיגיטליים שלנו בשנים האחרונות, ולינקדאין אכן מהווה שלב מכריע בתחילתו של תהליך הגיוס. תוודאו כי אתם מייצגים את עצמכם הן ברמת התוכן הכתוב והן ברמת האסתטיקה: באופן ייצוגי, מפורט ורלוונטי לתפקידים בהם אתם מעוניינים.
      ״93% ממנהלות ה-HR והמגייסות בהייטק משתמשות בלינקדאין כמנוע חיפוש״, שרה רייקראפט, יועצת קריירה ב-Renovo.
    2. ראיון עם מחלקת HR:

      בשלב זה, יצור עמכם קשר מגייס ממחלקת משאבי אנוש (מחלקה פנימית או חיצונית לחברה) לתיאום ראיון טלפוני או ראיון בוידאו. חלק מהחברות עשויות לבקש מכם לאחר השיחה להכין סרטון קצר, בו תצטרכו להציג את עצמכם ולהתייחס לסוגיות רלוונטיות, כגון: רקע תעסוקתי, רקע אישי, ציפיות שכר ועוד, בהתאם לסט שאלות רלוונטי שתקבלו מבעוד מועד. אם תהיתם על אופי השאלות שאתם צפויים לקבל, אפשר להציץ בשאלות מכשילות מראיונות עבודה בהייטק.
    3. ראיון מקצועי ראשון: 

      ראיון זה ככל הנראה יתקיים עם המנהל הישיר, בתנאי שהחברה היא קטנה עד בינונית. לעומת זאת, בסטארטאפים קיימת סבירות גבוהה מאוד שהראיון יתקיים עם סמנכ״ל או מנכ״לית החברה. מטרתו של ראיון מקצועי ראשון, הוא פוטנציאל ההתאמה לתפקיד ובדיקת הידע שלכם בתחום המבוקש. הראיון יתמקד בשאלות מקצועיות על העבר התעסוקתי שלכם, על התפקיד המוצע וכן יכלול שאלות יצירתיות שיבדקו את החשיבה שלכם.

      לדוגמא השאלה הבאה מראיון לתפקיד של מנהלת תיק לקוח בחברת פייסבוק: ״כמה כסף תדרשו עבור שטיפת כל החלונות בסיאטל?״ או ״כיצד תחשבו את הרווח היומי בחברה?


    4. מבחני קבלה:

      בתקופה האחרונה מרבית מבחני הקבלה מתנהלים אונליין או מורכבים ממספר חלקים וסך הכל מוקצבים ל-3 שעות מהמשרדים או עד ימים אם מדובר במטלה מהבית.

      בתור מועמדים לתפקידי של פיתוח תוכנה, תתכוננו לעבור מבחן בעל-פה מול המראיין או המראיינת בו תישאלו על הניסיון שלכם, תקבלו מבחן כתיבת קוד שמטרתו לבדוק את אופן ההתמודדות שלכם עם בעיות תכנות ולפעמים תתבקשו להגיש מבחן שאלות במבנה אמריקאי.

      בתפקידי שיווק ומכירות, לעומת זאת, המבחנים פעמים רבות יכללו חשיבה יצירתית לפתרון בעיות, יצירת נכסים שיווקיים או כתיבת מסע אסטרטגי למוצר. 

      אפשר להתכונן למבחני קבלה על ידי בירור מעמיק על התפקיד והחברה, ליצור קשר עם בעלי תפקידים דומים ולשאול על סוגי הראיונות שהם עברו, להתייעץ עם קולגות בקבוצות ברשתות החברתיות ולהתעדכן באתרים שונים של ספקי השמה להייטק כמו Glassdoor.
    5. ראיון עם מנהל או מנהלת הגיוס:

      אם הגעתם לראיון השני, משמע שהתקדמתם משמעותית בתהליך קבלה לעבודה בהייטק. לרוב, ראיון עם מנהל או מנהלת הגיוס נועד על מנת לוודא התאמה וחיבור בין העובד לבין המנהלת. בכדי לעבור גם את השלב הזה בהצלחה, אנו ממליצים לברר טרם הפגישה מיהו הגורם עמו נערך הראיון ומה בדיוק תפקידו והדרגה שלו בתוך הארגון.

      בנוסף, כדאי לנסות להיכנס לנעליו של המראיין או המראיינת תוך כדי הראיון ולשאול את עצמכם – ״מהם החששות שעלולים לעלות אצלו?״. ככל שמראיינים חשים שהסיכון בהעסקתכם קטן, כך יעלו סיכויי הקבלה שלכם לעבודה.

      בראיון כזה אפשר לצפות לשאלות כמו: ״האם נוח לך לעבוד בצוות?״ או ״איך אתה מתמודד עם קונפליקטים בסביבת העבודה?״ ואפילו שאלות התכונות הקבועות של ״מה חברייך למשרד יגידו עלייך כאשת מקצוע?״
    6. ראיון עם המנכ”ל:

      ברכות! כמעט הגעתם לסוף תהליך המיון לחברת הייטק. ראיון זה במרבית המקרים הינו חלק ממיון לתפקידים בכירים יותר, אשר מאוד דומה באופיו לראיון עם מחלקת משאבי אנוש. מומלץ כבר בשלב זה, להגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם בעזרת סימולציה עם איש מקצוע, אשר תצליח להדגיש אזורים בעייתיים להם אתם עשויים להיות פחות מודעים.

      פעמים רבות בראיון עם המנכ״ל, הדגש הוא לא בהכרח על הנסיון המקצועי אשר כבר הוכח בשלב הראיון המקצועי ומבחן הקבלה אלא יותר על ההתאמה לארגון עצמו והDNA האנושי במקום. כאן חשוב להדגיש את היכולות והכישורים הרכים שלכם כמו שאיפות לעתיד, הגדלת ראש ורעיונות לפרויקטים שכבר תרצו להתחיל בתפקיד החדש שלכם.
    7. בדיקת ממליצים: 

      כמעט הגעתם לסוף! בשלב זה תתבקשו לספק מספרי טלפון של שניים או שלושה ממליצים וקולגות ממקומות עבודה קודמים. שימו לב, גם אם מדובר בתפקיד הכניסה שלכם להייטק זה לא משנה, המטרה של שלב זה הוא ללמוד עוד עליכם כחברי צוות ואנשי מקצוע.

      כדאי למסור פרטים של ממליצים או ממליצות עמם היו לכם יחסים טובים, הכינו אותם מראש ומסרו להם מידע לגבי המשרה. במידה ולא עזבתם את מקום העבודה בצורה הטובה ביותר, היו עניניים ונסו להציג את העובדות בצורה אובייקטיבית, בלי להציג את החברה והעובדים בה באור שלילי.


    8. קבלת הצעת עבודה:

      יש! הגיע השלב המרגש בהליך המיון בו נמצאתם מתאימים למשרה. מזל טוב!
      גם אם אתם מרגישים שאתם יודעים הכל על איך לקרוא חוזה העסקה בהייטק, עדיין מומלץ מאוד לא להיות פזיזים ולחתום מיידית. כדאי לבקש בנימוס לעיין מספר ימים בחוזה, והחזירו תשובה לאחר שעברתם בתשומת לב יתרה על כל סעיף. 

      לאחר שלמדתם מאיתנו איך להתמקח על שכר, תבדקו בקפידה אם תנאי העסקה בחוזה אכן תואמים למה שסיכמתם בעל-פה עד כה במעמד הראיון: תיאור התפקיד ותחומי האחריות, תנאי משכורת ובונוסים, סוגיית זכויות יוצרים של העבודה שלכם, שעות העבודה הצפויות, תאריך תחילת העסקה, תאריך סיום העסקה, תקופת התראה מוקדמת, משמעותו של סעיף מניעת תחרותיות עבורכם, מהו מיקום העבודה הצפוי, תוודאו שהחוזה מאפשר לכם לקבל הכנסה ממקור אחר וכן מה עלול לקרות במצב של פיטורים.

      יש לציין, כי סדר הראיונות אינו זהה בכל החברות בארץ: יכול להיווצר מצב בו החברה תתחיל עם ראיון משאבי האנוש, יהיו חברות שיתחילו עם ראיון מקצועי ויהיו שיגישו לכם קודם כל מבחן קבלה עוד לפני שהתקיים ראיון כלשהו. 

      במידה ולא צלח הראיון, זוהי הזדמנות פז ללמוד להבא. ההמלצות העיקריות שלנו הן: תמיד לשאול את המגייסים בנימוס מהי הסיבה לחוסר התאמה, לחזור על התנהלות הראיון ולזהות נקודות בעייתיות על מנת שלא יחזרו על עצמן ואף, להעזר באנשי מקצוע שיכינו אתכם לראיון הבא בעזרת שיטות מוכחות. אז, עכשיו שיש ברשותכם את כל התשובות והכלים למציאת עבודה בהייטק, אתם יותר ממוכנים לכבוש את השוק ולהתקבל בדיוק לאן שאתם מכוונים.
    ppc-manager
    • מחקרי תפקיד
    • 13 ביוני
    • 15 דק׳

    מחקר תפקיד PPC Manager

    מחקר התפקיד המלא עבור מנהלי ומנהלות קמפיינים או באנגלית ppc עם כל המידע על אופציות לקידום, הכשרות, אפשרויות קידום ועוד
    כל הפוסטים
    dm-webinar-placeholder
    • קריירה
    • 15 ביוני
    • 3 דקות דק׳

    ג’ולט וובינר – איך באמת נראה שיווק דיגיטלי בהייטק עם ליאור פרנקל ודורון דביר

    כל מה שרציתם לדעת על שיווק דיגיטלי בהייטק החל משכר, סוגי תפקידים, אפשרויות קידום, תנאי קבלה ואיך בכלל נכנסים לתחום
    כל הפוסטים
    • מדריכים
    • 13 ביוני
    • 7 דק׳

    10 דברים שצריך לדעת כדי להיכנס לשיווק דיגיטלי בהייטק

    שיווק דיגיטלי הפך למקצוע מבוקש במיוחד בשנים האחרונות ומסיבה טובה. להבדיל משיווק מסורתי, עבודה במחלקות שיווק דיגיטלי בהייטק תספק לכם תפקיד דינמי, משכורות גבוהות מהממוצע והרבה מרחב התפתחות עם מחלקות...
    כל הפוסטים
    ראיון טלפוני
    • קריירה
    • 10 ביוני
    • 5 דק׳

    ראיון טלפוני: כך תיצרו את הרושם הנכון

    7 טיפים מעולים שיעזרו לך להתכונן לראיון הטלפוני בהליך הגיוס להייטק
    כל הפוסטים
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור רביעי

    חלק רביעי מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    קורס ניהול זמן שיעור שלישי
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור שלישי

    חלק שלישי מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    קורס ניהול זמן שני
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור שני

    חלק שני מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    frenkel time
    • מדריכים
    • 23 במאי
    • 10 דק׳

    מדריך ניהול זמן עם ליאור פרנקל – שיעור ראשון

    חלק ראשון מתוך ארבעה של מדריך שלם עם ליאור פרנקל, שותף בג׳ולט, על ניהול נכון של זמן במקום העבודה וגם בחיים האישיים.
    כל הפוסטים
    שיווק דיגיטלי b2b
    • קריירה
    • 19 במאי
    • דק׳

    מה ההבדל בין שיווק דיגיטלי B2B ל B2C

    כל חברת הייטק בתחילת דרכה ניצבת בפני השאלה - מהו האופן הנכון ביותר למכור את המוצר שלנו? התוכנית העסקית של כל חברת סטארט-אפ חדשה צריכה להתחשב בנתונים כמו התחרות הקיימת...
    כל הפוסטים
    • קריירה
    • 13 במאי
    • 10 דק׳

    מילון מושגים בהייטק

    מילון מושגים בסיסי עם מגוון מונחים טכנלוגיים וראשי תיבות שמשתמשים בהם בעולמות ההייטק והסטארטאפים בישראל שכל הייטקיסט צריך לדעת
    כל הפוסטים
    job-role-cs
    • מחקרי תפקיד
    • 12 במאי
    • 15 דק׳

    מחקר תפקיד – מה זה Customer Success Manager

    Customer Success Management היא האסטרטגיה שהחברה נוקטת בה שמבטיחה, בפשטות, את ההצלחה של לקוחותיה. מחקר התפקיד יציג את כל הדרכים להכנס לתפקיד הזה בהייטק, מפות קידום בתוך ארגונים ומה באמת...
    כל הפוסטים
    • מחקרי תפקיד
    • 9 במאי
    • 3 דקות דק׳

    פה זה להייטק – ליאור פרנקל ורותם בן שטרית בראיון על תפקיד ה-CS

    רותם בן שטרית, CSM בחברת Revuze, מספר לליאור פרנקל על התפקיד.
    כל הפוסטים