לחצו כאן למעבר לתפריט הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן חלק תחתון
הרשמה לניוזלטר

מדריך: איך לקבל את השכר בהייטק שמגיע לי?

Jolt-logo-square
  • Jolt Team
  • 3 באוגוסט
  • 12 דקות
ווטסאפ
Whatsapp
ווטסאפ
אימייל
Email

מקום העבודה היום משמש עבורנו מספר רב של דברים בו זמנית: הוא מהווה גורם מגדיר, מקור ליצירת קשרים חברתיים, מעמד והתפתחות עצמית, וכמובן מקור פרנסה. כך למשל, לעתים קרובות נוכל לשמוע אנשים מציגים את עצמם לפי המקצוע בו הם עוסקים, בשילוב עם מצבם המשפחתי ומקום מגוריהם. 

על פי תיאוריית איזון המשאבים של Adams, אשר פורסמה ב-1960, עובדים נוהגים לנהל מאזן בין כלל המשאבים שהם מקדישים למקום העבודה במטרה לעזור להצלחתו, הכוללים זמן, ידע ומאמץ, לבין התוצרים שהם מקבלים, כמו שכר. השאיפה היא איזון ביניהם. כשעובדים חשים שהם מתוגמלים בצורה ראויה, רמת המוטיבציה שלהם גבוהה, והם משקיעים מאמצים בקידום מטרות הארגון. לעומת זאת, כשעובדים מרגיעים שאינם מתוגמלים כראוי, רמת התפוקה שלהם יורדת, והם עשויים לחפש הזדמנויות אחרות.

במגוון ענפים במשק הישראלי, ובענף ההייטק בפרט, מתבצעות מדי שנה העלאות שכר, ומקובל שהעלאות ניתנות כאחוז ביחס לשכר הבסיס. מכאן שלשכר הראשוני אותו מקבלים עובדים בעת כניסתם לחברה, משמעות רבה על שכרם העתידי.   

הדבר נכון עבור גברים ונשים גם יחד, אך חשוב לציין שאכן קיימים הבדלים מגדריים. רבות מדובר ברחבי העולם על פערי שכר בין גברים לנשים, ובסקר שפורסם לאחרונה על ידי אישהבהייטק בשיתוף עם Scale Up Velocity מבית Startup Nation Central, עולה כי כיום בישראל עדיין קיימים פערים משמעותיים בשכר בין גברים לנשים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא פערים תפיסתיים בנוגע לניהול משא ומתן. מחקר שנערך בארה״ב ומתואר בספרה של  Linda Babcock, מצא פערים בשכר (בהייטק ומחוצה לו) גם כאשר השוו נשים וגברים בעלי השכלה זהה (בוגרי Stanford MBA). הסיבה לכך היא ש-7% בלבד מהנשים התמקחו על השכר שהוצע להן, בהשוואה ל-57% מהגברים. לכן גם אם קיים חשש מניהול שיחה בנוגע לשכר, חשוב מאוד לנסות ולהתגבר עליו.

מטרתו של מדריך זה היא לספק מספר נקודות אשר יסייעו לכם לקבל את השכר המגיע לכם בעיניכם, כאשר אתם מתראיינים לעבודה חדשה בהייטק, ולהגיע לנקודת האיזון הרצויה. 

מחקר וסקר שוק לשכר בהייטק

ידע הוא כוח! ערכו מחקר על שכר בהייטק, והבינו את טווחי השכר עבור המקצוע ורמת הניסיון שלכם. כמו כן, קיימים פערים בין השכר בהייטק לשכר בתעשיות אחרות.

כאשר מתראיינים לעבודה חדשה, פעמים רבות המעסיקים מגדירים טווח שכר אותו הם מוכנים לשלם עבור המשרה המפורסמת. שאלת ציפיות השכר היא טריקית מטבעה, שכן דרישת שכר שאינה בטווח הרלוונטי יכולה לפסול אתכם בהתקדמות בתהליך, ולמנוע מכם את האפשרות להציג את כישוריכם והתאמתכם למשרה. מנגד, במידה שביקשתם שכר הנמצא בטווח הנמוך של הסקאלה, סביר שזה יהיה השכר אותו תקבלו, דבר אשר יכול לגרור לתסכול בהמשך, למשל, אם תגלו שאתם מתוגמלים פחות מהעובדים המקבילים אליכם. מעטים המקרים בהם המעסיקים יציעו לשלם שכר גבוה יותר מיוזמתם. לכן, חשוב להגיע מצוידים בידע.  

בצעו את המחקר לפני או בזמן הגשת המועמדות: רצוי מאוד לדעת כבר בשלב שליחת קורות החיים מהו טווח השכר הרלוונטי למשרה אליה אתם מגישים מועמדות. פעמים רבות, השאלה נשאלת כבר בראיון הטלפוני הראשוני.  עצה בהקשר זה: כאשר אתם בתהליך חיפוש עבודה, מומלץ לנהל קובץ אקסל מסודר של כל המקומות אליהם שלחתם את קורות החיים שלכם, עם כמה מילים על כל משרה/תפקיד, כך שלא תהיו מבולבלים או חסרי ידע בראיון הטלפוני – מה שעלול להציב אתכם בעמדה פחות מקצועית ופחות בטוחה. ראיון טלפוני מגיע לעתים בהפתעה, כך שכדאי להיות מוכנים עם מקורות ידע מראש.

בארה״ב ניתן למצוא מודעות דרושים בהן כלול השכר המוצע. סוכנות הגיוס לדיגיטל Join מבצעת התקדמות בנושא בישראל, וחלק מהמשרות שהיא מפרסמת כוללות טווח שכר שיכול לסייע בהבנת השכר הרלוונטי למשרה.  בנוסף, אפשר לקבל מושג כללי על ידי עיון בדו”חות שמפרסמות חברות כוח אדם וגיוס, דוגמת נישה, CPSjobs, Alljob. כמו כן, בשנים האחרונות התפרסמו דו”חות הכוללים מידע ממוקד לפי ענפים, דוגמת סקר השכר של פיאלקוב דיגיטל. 

חשוב להקפיד לבדוק ולהצליב מספר מקורות מידע. במידת האפשר, מומלץ לשאול אנשים העוסקים במקצוע אם הם מוצאים את הנתונים הללו תקפים ורלוונטיים; זאת משום שקיימת שונות גדולה בין המקורות השונים, בהתאם לגודל המדגם והנבדקים אשר השיבו על הסקר על בסיסו הופק הדו”ח. 

אם שואלים אתכם לגבי ציפיות שכר ואתם מספקים טווח (לעומת מספר מדויק) – הדבר משאיר גמישות מסוימת, אותה ניתן להמיר בהטבות נלוות, שיכולות לשמש תחליף לחלק מהשכר; בהייטק נוהגים לתת הטבות דוגמת מספר ימי חופש, תשלום מחלה מהיום הראשון, השתתפות בעלויות אוכל בעזרת כרטיסים (תן ביס, סיבוס וכו’). מנגד, חשוב לוודא שגם הסכום התחתון בטווח יספק אתכם; פעמים רבות, כשמספקים טווח, השכר הנקבע בסופו של דבר קרוב יותר לסף הנמוך שלו.

התעדכנות שוטפת

המחקר שנעשה לקראת הגשת מועמדות למשרה, אינו תקף לאורך כל הקריירה. חשוב להקפיד ולהתעדכן בחידושים בעולם התוכן שלכם, ולוודא שהידע שלכם בנוגע לציפיות שכר הוא רלוונטי ואקטואלי.

בנוסף, חלק מהשונות בטווחי השכר קשורה בניסיון שלכם ובידע המקצועי. למשל, אם אתם בוגרי לימודים אקדמיים טריים, כדאי להתמקצע בעזרת קורסים נוספים, לצורך מיקומכם בחלק העליון של טווח השכר. לצורך התמקצעות והעלאת השכר בהייטק קיימים מגוון קורסים אונליין המוצעים באינטרנט, דוגמת קורסרה, Udemy, לינדה (Linda) שנרכשה על ידי לינקדאין, וקורסי POMA של ג’ולט.

קיימות הסמכות חינמיות ברשת, אשר מהוות גם הן סיגנל לידע שלכם ולנכונות שלכם להישאר עדכניים ורלוונטיים, למשל Google Analytics, Hubspot. יש פודקאסטים להם ניתן להאזין, דוגמת סדרת ״עוד פודקאסט לסטארטאפים״. בנוסף, קיימות קבוצות פייסבוק ולינקדאין מקצועיות, בהן ניתן להתעדכן בחידושים הרלוונטיים לעולם התוכן שלכם. לדוגמה: עולם אנשי התוכן, Super Sellers, The Customer Success Forum.

כשאתם נשארים מעודכנים, אתם נמנעים מהתקבעות במצב סטטי, וצוברים נקודות להעלאת השכר. בהייטק, החשיבות בהתעדכנות והעשרת הידע חשובה מאוד, עקב השינויים התדירים בתעשיה. 

עולם ההייטק הוא דינמי מאוד, ודברים שהיו נכונים לפני מספר שנים כבר לא תמיד רלוונטיים כיום. גם אם אתם מתמקדים בתפקידכם בתחום ספציפי, הקפידו לוודא שאתם מעודכנים בחידושים הרלוונטיים. זהו מרכיב המשותף הן לעוסקים בענף בתחום הטכנולוגיה והן לאלו אשר עוסקים בחלקים העסקיים של הענף. למשל, ערוצי הפרסום והשיווק משתנים, ביחד עם טעמי הקהל ואילוצי הרגולציה.

מקרה לדוגמה: האיחוד האירופי חוקק בשנת 2016 את ה-GDPR (General Data Protection Regulation). חוקים אלה נועדו להגן על פרטיות המשתמשים, ושינו משמעותית את צורת התקשורת מול משתמשים אשר מתגוררים במדינות האיחוד, ואת רמת ההסכמה הנדרשת לקבל מהם כדי ליצור איתם קשר שיווקי.
דוגמה נוספת לשינויים היא רשתות חברתיות חדשות הנוצרות בזמן שאחרות מאבדות את מרכזיותן; למשל, פרסום לקהל יעד צעיר בשנת 2021 מתבצע רבות בטיק טוק, ערוץ שלא היה קיים כלל לפני כארבע שנים. 

שיווק עצמי

במקרים רבים, מועמדים מצליחים לתאר את הפעולות אותן ביצעו בתפקידים קודמים, אך לא יודעים לקשר בין הפעולות הללו לתוצאות שהן הניבו. הבאת תוצאות חשובה לביסוס השכר שמגיע לכם. שכר בהייטק ובכלל מבוסס רבות על הוכחת איכות העבודה של המועמדים.

קורות חיים מציינים את התפקידים אותו ביצעו המועמדים, ואת הפעולות שבוצעו במסגרת התפקיד, אך לעיתים קרובות, לא מוצג קישור בין התפקיד לתוצאות. דוגמה לניסוח מומלץ: במחלקת שיווק, “הייתי אחראי/ת להשקה של מוצר , בעקבותיה ראינו יצירה של X לידים חדשים,  וגידול של Y אחוזים במכירות”. דוגמה נוספת: ב-Customer Success, רצוי לספק מידע על כמות הלקוחות שהיו תחת אחריותכם, ועל שיעור השימור (Attrition) או שביעות הרצון (NPS) של לקוחות אלו.

בנוסף, למועמדים רבים יש ניסיון בתחומים שאינם קשורים באופן ישיר למשרה, אך יכולים להעיד על תכונות אופי רלוונטיות. ודאו שאתם כוללים מידע גם על חלקים כאלו. לדוגמה: מועמד/ת לעבודה שרץ/ה בשעות הפנאי למרחקים ארוכים. הדבר מעיד על יכולות התמדה ונחישות, שהן רלוונטיות לתפקידים רבים. כך גם מועמד/ת אשר כתב/ה תזה כחלק מלימודי התואר למשל – דבר המעיד על יכולת לאסוף מידע ממגוון מקורות מגוונים, ולגבש מהם תובנות. הקפידו לתאר את היכולות שרכשתם ולא רק את המעשים שביצעתם.

אימון ותרגול

כמו בהרבה תחומים בחיים, Practice makes perfect. הפעם הראשונה בה אתם נדרשים לציין את ציפיות השכר בהייטק או בכל שוק חדש, עשויה להיות מלחיצה ומאיימת. אל דאגה – החוויה משתפרת מפעם לפעם, וחשוב לוודא שהניסיון הראשון לא יהיה בראיון עבודה אמיתי.

ערכו שיחת הכנה עם חבר/ה לפני ראיונות. התאמנו על שאלות כמו: ספרו לי על עצמכם; מהי ציפיית השכר שלכם; מה אתם מביאים עמכם למשרה. זהו מדגם קטן מכלל השאלות הפוטנציאליות שיישאלו בראיון; חשוב לדעת לענות עליהן, ולהרגיש איתן בנוח. תרגלו את התשובות לשאלות הללו ואת השילוב בין התשובות ברמת שיחה.

מחקרים מוכיחים כי מוכרות יוצרת חיוביות, ולכן ככל שאנחנו מתאמנים, אנו מתרגלים לדברים; לכן חשוב לבצע יותר משיחת הכנה אחת.  

בדיקה עצמית

האם אני מתאים/ה למשרה? האם אני משוכנע/ת שאני רוצה את התפקיד?
במשא ומתן קיימים מגוון מרכיבים סמויים ולא מודעים. כאשר אנחנו לא משוכנעים בצדקתנו, קשה הרבה יותר לשכנע את הצד השני. גם אם המילים הנכונות נאמרות, שפת הגוף שלנו משדרת מסר אחר. כך יהיה קשה לשכנע בעניין דרישות השכר – בהייטק קיימים היום צוותי גיוס מנוסים ומוכשרים, שעובדים גם על פי שפת גוף ומזהים את החולשה הזו אצל מועמדים.

בהקשר זה, חשוב להזכיר את Imposter Syndrom – תסמונת המתחזה, המתארת תחושה של מקריות, התחזות ותרמית – אנשים שמרגישים שאין הצדקה למסלול ההתקדמות שלהם, ושבכל רגע עלולים “לחשוף” אותם. לאנשים נדמה לעתים כי אחרים הם טובים ומוצלחים מהם, ולכן גם לאחר שעשו את המחקר שתואר בשלבים הקודמים, הם מתקשים ליישם אותו על עצמם ולדרוש את מה שמגיע להם – כי הם מרגישים שלא מגיע להם.

חשוב לזכור כי אנחנו מכירים את עצמנו גם על היתרונות שלנו אבל גם על החסרונות בעוד שבהקשר של אנשים אחרים אנחנו חשופים בעיקר ליתרונות, תופעה אשר מתעצמת בשיטוט ברשתות החברתיות השונות כדוגמת פייסבוק ולינקדאין, ולכן מתחזקת התחושה כי אנשים אחרים טובים מאתנו, ולכן אנחנו בעצם מתחזים להיות בעלי יכולות דומות לשלהם. 

בהרצאת Tedd ניתן לראות את Mike Cannon-Brookes, המייסד של Atlassian, חברה שהוקמה במימון עצמי והניבה רווחים של כ-1.6 מיליארד דולר בשנת 2020. הוא מדבר על התחושה הזו, שנותרה בו גם לאחר שזכה בפרס היזם המצליח של אוסטרליה. הוא מספר שההכרה בתופעה סייעה לו בהתמודדות עמה.

סוגיית השכר מעסיקה מועמדים ועובדים רבים, מסיבה ברורה. לכן, חשוב לוודא כי אתם מגיעים לשיחה לגבי השכר לאחר שביצעתם את הפעולות הדרושות, כדי לצלוח את שאלת ציפיות השכר, בהייטק ובתעשיות אחרות. 

יחד עם זאת, חשוב לציין כי קיימים סוגים שונים של ערך אותו אנו מקבלים במקום העבודה. 

המטרה היא להגיע לאיזון בין מגוון הערכים שאנו מקבלים. במקרים מסוימים נרגיש שכדאי להתפשר בשכר תמורת מרכיבים אחרים, כגון צבירת ניסיון בתחום חדש, Work-Life Balance, ביטחון תעסוקתי. חשוב לזכור שהייטק הוא תעשיה דינמית, ועובדים נעים בין משרות אחת לכמה שנים בדרך כלל – כך שגם אם אתם מתפשרים כעת, ניתן לשפר מועמדות למשרה הבאה.

נכתב על ידי: 

נועה סגול, VP Marketing & Strategy at PractiTest – Test Management.

עריכה: יעל בארי

  • ppc-manager

    מחקר תפקיד PPC Manager

    מחקר התפקיד המלא עבור מנהלי ומנהלות קמפיינים או באנגלית ppc עם כל המידע על אופציות לקידום, הכשרות, אפשרויות קידום ועוד
    קראו עוד
  • שפות התכנות הפופולריות ביותר

    פעם היינו מתלבטים אם ללמוד שפה שלישית, למשל צרפתית, ספרדית או איטלקית. היום השפות שמתלבטים ביניהן הן שפות תכנות. בהייטק קיימים תפקידים טכנולוגיים ותפקידים עסקיים שאינם טכנולוגיים. למידת שפת תכנות...
    קראו עוד
  • המקצועות המבוקשים ביותר בתחום ההייטק

    תעשיית ההייטק היא ענקית ומכילה מגוון רב של תפקידים. הספקטרום מתפרש בין תפקידים טכנולוגיים לתפקידים עסקיים. בין הענפים השונים שקיימים בחברות הייטק ניתן לראות מחקר ופיתוח, HR, שיווק ועוד. התפקידים...
    קראו עוד
  • מחקר תפקיד – Data Analyst

    הטכנולוגיה היום מאפשרת לחברות הייטק להפיק כמות עצומה של נתונים מהשימוש במוצרים שלהן ובפלטפורמות שהן מציעות. כדי להסיק מסקנות מהנתונים הללו ולגבש אסטרטגיות לפעולה, מועסקים בחברות הייטק Data Analysts: אנשים...
    קראו עוד
  • איך לנתח מידע עצום באופן אפקטיבי?

    העולם שלנו מושתת על נתונים בכמות אדירה שנאספת מדי שניה. מתי צריך לבצע ניתוח נתונים? מהן שיטות ניתוח הנתונים, ומהו התהליך? לקריאה היכנסו עכשיו לאתר JOLT>>
    קראו עוד
  • מחקר מילות מפתח – טיפים שימושיים

    מנועי החיפוש האינטרנטיים (ובראשם גוגל) הם הכלי העיקרי בו משתמשים צרכנים כשהם מחפשים מוצר כלשהו. החיפוש נעשה על ידי שימוש במילות מפתח – המילים והמונחים השכיחים ביותר שאנשים כותבים בשאילתה...
    קראו עוד
  • מדריך: פרסום ממומן ב-YouTube

    YouTube הוא מהאתרים הפופולריים ביותר לשיתוף סרטוני וידאו, ומהווה את מנוע החיפוש השני הגדול בעולם, עם יותר משני מיליארד משתמשים. יתכן ששמתם לב בעצמכם, לכך שמיליוני המשתמשים שנכנסים לאתר בכל...
    קראו עוד
  • קידום ממומן – כל מה שרצית לדעת

    קידום ממומן, הידוע בשם PPC - Pay per Click על שם המודל השכיח ביותר לשימוש בו, הוא שיטת שיווק בעזרתה מעלים את כמות התנועה (טראפיק, Traffic) הנכנסת לאתר הארגון ממנועי...
    קראו עוד
  • מה זה גוגל אנליטיקס ומה ניתן למדוד בעזרתו

    גוגל אנליטיקס הוא שירות אינטרנטי לניתוח נתונים, שמספק סטטיסטיקות וכלים ניתוחיים בסיסיים לאופטימיזציה של מנועי חיפוש (Search Engine Optimization - SEO) והשגת מטרות שיווקיות. גוגל אנליטיקס הוא חינמי ומהווה חלק...
    קראו עוד
  • היתרונות בלימודי הייטק און ליין

    השנתיים האחרונות אילצו את העולם לאמץ התנהלות חדשה. ההכרח להישאר בבית ולנקוט בריחוק חברתי השפיע על האנושות באופנים ארוכי-טווח. אחת ההשפעות של מגפת הקורונה היתה הצורך לייצר פלטפורמה מיטיבה ללימודים...
    קראו עוד
  • 5 סיבות ללמוד הייטק

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד
  • מחקר תפקיד Social Media Manager

    סושיאל מדיה הוא תפקיד בעולם השיווק והמרקטינג. מנהלי מדיה חברתית מתמחים ברשתות חברתיות ומייצגים את הארגון בו הם עובדים ברשתות הרלוונטיות.
    קראו עוד
  • הסבה מקצועית לאימהות

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד