מחקר תפקיד Business Development Manager
- Jolt Team
- 8 באוגוסט
- 12 דקות
תוכן עניינים
מהות התפקיד, אחריות, כלים
מהו תפקיד ה-Business Development Manager?
פיתוח עסקי מתאר באופן כללי פעולות לקידום העסק, לצמיחה, ויצירת שיתופי פעולה שמטרתם להגדיל את ההכנסות לחברה. פיתוח עסקי מתקיים בנפרד מהפעילות השוטפת של הארגון – כלומר, מדובר במאמצים מיוחדים, פעולות ספציפיות שאינן בשגרת הקיום של חברה כלשהי. כחלק מהפעולות לקידום פיתוח עסקי אפשר לראות שיתופי פעולה, רכישות, פיתוח שווקים או מוצרים חדשים. מנהלי פיתוח עסקי יוצרים קשר עם לידים שלהם אין היכרות עם החברה, באופן פרואקטיבי, וגורמים להכנסתם ל-Pipeline (צבר לקוחות ועסקאות פוטנציאלים). פונקציה זו חשובה בחברה היות שהיא מוכוונת הסתכלות לעתיד, ועליה להיות מעודכנת בכל המגמות השונות בשוק בו פועל הארגון. כמו כן, מנהלי פיתוח עסקי צריכים להכיר את המתחרים ואת השוק, כדי לשמור על הבידול והייחוד של הארגון אל מול המתחרים. מנהלי פיתוח עסקי מהווים יסוד חשוב בכל ארגון מצליח, שכן הם אלו שמייצרים הכנסות חדשות ומסייעים לחברה לצמוח. על מנהלי הפיתוח העסקי לזהות הזדמנויות עסקיות חדשות; לשם כך עליהם להיות מחוברים ל-DNA של הארגון, למטרות לטווח הקצר ולטווח הארוך. בנוסף, עליהם להבין את האסטרטגיה של הארגון אל מול המתחרים, השוק, הלקוחות הקיימים והלקוחות הפוטנציאליים.
ניתן להתחיל בתחום הפיתוח העסקי בתור Business Development Representative) BDR) אשר תפקידם הוא לאתר ולמיין (Qualify) לידים בשלב מוקדם, עם כניסתם ל-Pipeline. נציגי BDR מתקשרים באופן יומיומי עם לקוחות פוטנציאליים, ופועלים באופן שמקדם פגישת מכירה.
וריאנטים של Business Development Managers
תפקיד הפיתוח העסקי הוא בעל הגדרה מאוד רחבה, התלויה בגודל הארגון ומטרותיו השונות. פיתוח עסקי כולל מגוון רחב של רעיונות, פעילויות ויוזמות שעל הארגון ליישם כדי להפוך את העסק לטוב ורווחי יותר. פיתוח עסקי כולל יעדים כמו צמיחת מכירות, התרחבות עסקית ויצירת שותפויות אסטרטגיות. פיתוח עסקי מוצלח משפיע על כל מחלקה בחברה.מנהלי פיתוח עסקי מזהים הזדמנויות עסקיות חדשות בשוק, במטרה לייצר הכנסות, לשפר את הרווחיות ולעזור לעסק לצמוח. ניתן ליישם פיתוח עסקי כמעט בכל סוג עסקים שהוא. ניתן לבצע הפרדה בין סוגים שונים של מנהלי פיתוח עסקי, בהתחם לתחום הרלוונטי בתעשיית ההייטק.
עינב פינקלשטיין, Business Development Team Leader ב-Natural Intelligence, ומייסדת קהילת Women in Biz Dev, מציינת כי ניתן לחלק את עולם הפיתוח העסקי לשלושה חלקים: יצירה, בנייה והטמעה וניהול הקיים. כל ארגון מדגיש חלקים שונים, בהתאם לאסטרטגיה העסקית שלו. היא מספרת שכ-VP Business Development, עשתה Reach Outs ללקוחות, ביצעה מחקרי שוק וקידמה תהליכים ל-POC. בתפקיד אחר בתחום הפיתוח העסקי, ניהלה צוות של Partnership ולקחה חלק משמעותי בניהול קשרי לקוחות. בדומה ל-Customer Success, הצלחת לקוח וקידום פעולות לשימור לקוחות ומניעת נטישה, הם כחלק מפעולות מנהלי הפיתוח העסקי; בנוסף, תפקיד ה-SDR בזיהוי ואיתור לידים פוטנציאליים יכול להוות חלק גם מעבודתם של BDMs.
הגישה לפיתוח עסקי תלויה ומשתנה בחברה וביעדים הארגוניים, אך המטרה הסופית עבור כל ארגון היא זהה – להגדיל את הרווח של החברה. כל ארגון עושה זאת באופן שונה.
הבדל אפשרי בין אופני פיתוח עסקי קשור בהתמקדות:
- פיתוח B2B – פיתוח עסקי בין עסקים לעסקים, מציאת שיתופי פעולה, יוזמות ויצירת קשרים עם בעלי עסקים שונים.
- פיתוח B2C – פיתוח עסקי בין עסק לצרכן בקצה.
אסף אלדד, Director of Business Development ב-Incredible, אומר כי “פיתוח עסקי זה בעצם להבין את הערך של המוצר, להבין איפה יש את הערך הכי גבוה ושם להתפתח יותר”. |
לדבריו, פיתוח עסקי נחלק לשניים: צד טקטי וצד אסטרטגי.
- צד טקטי: טווח קצר.
- מכירות – הגעה לתוצאות מוגדרות.
- ניהול ערוצים באזורים שונים, נקרא “Reseller” – משווק של המוצר באזור אחר דרך חברות שונות.
- בניית תכנית שותפים, הדרכות ותכנית פעולה המהווה תשתית לעבודה עם שותפים חדשים.
- צד אסטרטגי: טווח ארוך.
- יצירת שיתופי פעולה טכנולוגיים ועובדים ביחד על מנת לייצר יותר ערך – לא מדובר מכירה המוצר אחד של השני אלא לעבוד אחד ליד השני, ביחד.
- שיתופי פעולה הדוקים (OEM), במסגרתם חברה אחת מטמיעה מוצרים ופיצ’רים של חברה אחרת, ולהפך.
- רכישות ומיזוגים.
מה ההבדל בין SDR (פיתוח מכירות) ל-BDR (פיתוח עסקי)?
ההבחנה בין BDR ל-SDR, כפי שעולה מתיאורי משרה שפורסמו בשנה האחרונה, היא מאוד נזילה ולעתים אף לא קיימת, כך שיש חפיפה ניכרת בין הגדרות התפקיד. השערה אחת היא כי שם המשרה – BDR – נולד מתוך הרצון לא לקשור את תפקיד ה-SDR באסוציאציה מכירתית, שעלולה להרתיע לקוחות פוטנציאליים.
הגדרת SDR: נציג פיתוח מכירות. SDR נמצאים בשלב הראשוני ביותר בתהליך המכירה של חברות סטארט אפ והייטק. תפקידם המרכזי הוא לאתר, למפות ולהכשיר (Qualify) לקוחות פוטנציאליים. לקוחות פוטנציאליים שנציגי פיתוח המכירות אספו את פרטי הקשר שלהם, והזינו למערכת, מוגדרים כ”ליד” (Lead). נציגי פיתוח המכירות מבצעים את הפנייה הראשונה אל הלקוחות הפוטנציאלים, או נענים לפנייה נכנסת, ומבצעים סיווג (תהליך קווליפיקציה, התאמה), שמטרתו לקבוע האם הליד הוא לקוח פוטנציאלי רלוונטי (Prospect).
סוגים שונים של SDR/BDR
החלוקה הנפוצה נשענת על סוגים שונים של Lead Generation – תהליך לכידת תשומת הלב של לקוחות פוטנציאליים למוצר או לשירות של החברה, כדי לגרום להם להביע עניין:
- Inbound – לידים שמביעים עניין במוצר או בשירות ונכנסים ל-Pipeline המכירה (צבר לקוחות ועסקאות פוטנציאליים), בעיקר כתוצאה של מאמצי השיווק של החברה.
- Warm Outbound – לידים שלהם היכרות עם החברה, כתוצאה מאותם מאמצי שיווק, אך לא הביעו עניין או ביקשו אינפורמציה נוספת על המוצר או השירות, ולכן יש ליצור איתם קשר, ולהתחיל בהתקשרות ראשונית איתם.
- Cold Outbound – יצירת קשר פרואקטיבית עם לידים שלהם אין היכרות עם החברה – מכונים בחלק מהחברות BDRs.
ככל שמדובר בליד קר יותר, כך מרבית המאמצים בלכידת תשומת לבו עוברים מעבודת המכירות לעבודת ה-BDR.
במקומות בהם קיימת הבחנה בין התפקידים, היא נשענת על אחד מהבאים:
- BDRs ו-Outbound SDRs מתמקדים בפנייה ובקידום של לידים קרים, שלא היו בהתקשרות עם החברה בעבר או הביעו עניין כלשהו במוצר או בשירות שלה. זאת, לעומת Inbound SDRs, שמתמקדים בטיפוח לידים חמים, אשר התעניינו בפתרון שלחברה יש להציע, בעיקר דרך ערוצי השיווק שלה. שני התפקידים במקרה הזה נמצאים תחת מחלקת המכירות, כפי שניתן לראות בתרשים שפרסמה חברת Kalungi.
- לחלופין, קיימות עדויות לכך ש-BDRs נתפסים כאחראים על יצירה של שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות או ארגונים אחרים, אשר בעתיד עשויים להביא לעסקה, לעומת SDRs האחראים על טיוב תהליך המכירה: איתור ו-Qualification של לידים, ותחזוק של Pipeline מכירה סיסטמטי וזורם.
לדבריו של גל דיטש, דירקטור מכירות בחברת Syte, חברת סטארט אפ בתחום ה- eCommerce אשר מוכרת ללקוחות B2B ברחבי העולם, “בהרבה מן החברות תפקידי BDRs ו-Outbound SDRs נחשבים למאתגרים יותר ומורכבים יותר. זאת מכיוון שבניגוד ל-Inbound SDR, בתפקידים אלו הנציגים נדרשים לפנות ללקוח הפוטנציאלי כאשר לאותו לקוח אין שום מידע קודם על החברה או על עיסוקה.” |
מדגימה של 21 תיאורי משרה של משרות SDR ו-BDR בישראל, שפורסמו בחודש אוגוסט 2020 בלינקדאין, נראה שאין הבדל מהותי באחריות ובכישורים הנדרשים עבור כל אחד מהתפקידים – רובם המוחלט מתאר את מהות התפקידים כפי שמתואר תפקיד ה-SDR במסמך זה. כך גם עולה מתיאורי המשרה שנמצאים במאגרינו ופורסמו על ידנו לתפקיד ה-Business Development Associate ול-Sales Development Representative.הנ”ל מחזקים את הסברה כי למעשה, מדובר באותו תפקיד (בשוק העבודה הישראלי).
מנהלי פיתוח עסקי עוקבים בעיקר אחר הזדמנויות חדשות ושיתופי פעולה ארוכי טווח. לכך מתווספת המשימה להבין לאילו חברות רוצים לפנות, ואיך מייצרים גישה לאנשי הקשר הספציפיים בהן – האם קיים מכר משותף שיכול לבצע היכרות? אם לא, מהי הדרך היעילה ביותר לפנות אליו? אילו פרטי התקשרות ניתן להשיג?
על הפנייה ללידים להיות כמה שיותר רלוונטית, ספציפית ופרסונלית, ולכן לרוב המחקר של BDR על הלידים יהיה מעמיק ומקיף יותר. Outbound SDRs, שבחלק מהחברות יחשב ל-BDRs, צריכים להיות נחושים; עליהם לפתח עמידות מפני סירובים וללמוד להתמודד עם התנגדויות. עליהם להיות אסרטיביים, משכנעים וסמכותיים.
מדוע Business Development Managers נחוצים בארגון?
בכל הנוגע לצמיחה ארגונית, פיתוח עסקי משמש כחוט הקושר בין כל הפונקציות או המחלקות של החברה, ומסייע לעסק להרחיב ולשפר את מכירותיו, הכנסותיו, היצע המוצרים שלו, שירות הלקוחות והמודעות למותג.
תפקיד מנהלי הפיתוח העסקי הוא נחוץ וקריטי בארגון, מאחר שפיתוח עסקי הוא מכלול רב תחומי של פעולות המסייעות לחברה לצמוח, לצד קיצוץ בעלויות ושיפור תהליכים אשר מגבירים תפוקה, הגדלת המכירות על ידי הגעה ללקוחות חדשים ובכך הגדלת רווח החברה.
“פיתוח עסקי נמצא בנקודה חשובה בין טכנולוגיה לביזנס, איך מהמוצר הזה אני עושה ביזנס. אנשי מכירות מנסים למכור, אנשי טכנולוגיה דואגים שהכל יעבוד ומנהלת פיתוח עסקי תגרום לכך שהכל יעבוד ביחד”. אסף אלדד, Director of Business Development ב-Incredible. |
כיום גופים עסקיים מעוניינים להרחיב את רשת הקשרים, להתחבר לכל מה שחדש ורלוונטי בשוק המטרה, ולייצר הזדמנויות לשיתופי פעולה כל הזמן. פיתוח עסקי הוא המחבר בין המחלקות השונות בתוך הארגון, דוגמת שיווק, מכירות, פיתוח מוצרים ושירות לקוחות, ליצירת ארגון אשר עובד בסינרגיה ותקשורת. כמו כן, מחלקת פיתוח עסקי מפעילה קשרים לחיבור בין גורמים חיצוניים, ליצירת שותפויות פונטציאליות, הזדמנויות עסקיות חדשות, קשרי לקוחות ועוד.
קשרים חזקים, תוך ארגוניים וחוץ ארגוניים, מסייעים לצמיחת החברה והגברת הרווחיות שלה. בנוסף, קשרים אלה מהווים בסיס להישגים ויתרונות אל מול המתחרים, ולכן הקפדה על חדשנות ויצירת הזדמנויות היא פונקציה בעלת ערך גבוה ובלתי מתפשר.
אילו כלים נמצאים בשימוש רווח בקרב Business Development Managers?
קיימים כלים המאפשרים לטייב ולייעל את תהליך איתור הלידים, יצירת קשרים ומציאת הזדמנויות חדשות.
- LinkedIn Sales Navigator – שירות הנשען על הרשת הענפה של לינקדאין (מעל ל-500 מיליון משתמשים), ומסייע לאנשי מכירות לבנות קשרים עם לקוחות פוטנציאליים, ולשמור על לידים באמצעות Social Selling.
- Hunter.io – מוצר המאפשר לאתר דרכי פנייה (למשל, כתובות מייל) ובכך לייצר את החיבורים המתאימים, ולהגיע בקלות אל הלידים הרלוונטיים.
- Lusha – צוותי מכירות משתמשים במוצר זה במטרה לאתר פרטי B2B מדויקים לגבי חברות שונות, לקצר את תהליך ה-Sales Discovery ולסגור עסקאות נוספות.
- Owler – מקנה גישה למידע בלעדי של עסקים ציבוריים ופרטיים כגון הכנסות שנתיות, כמות עובדים, מתחרים ושינויים המתקיימים בחברה. מאפשר לחקור שווקים ולהבין את פרופיל הלקוח הפוטנציאלי.
- Crunchbase – שירות אשר נועד להקל בתהליך איתור הלידים, ולשמור על הזדמנויות קיימות. השירות כולל איתור הזמן המתאים ביותר לפנייה אל הליד.
- IVC – מסייעת ללקוחותיה ליצור קשרים וחיבורים רלוונטיים בעזרת גישה למאגרי מידע שונים (עבור שוק ישראלי בלבד).
כלים לפנייה והתקשרות עם לידים
הכלים הנפוצים והשכיחים ביותר הם כנסים, דוא”ל, שיחות טלפון, ולינקדאין. האחרון צובר תאוצה בשנים האחרונות, ולו פוטנציאל להפוך לערוץ הפנייה הנפוץ ביותר ללידים קרים. זאת, לאור כניסתן לתוקף של רגולציית הגנת הפרטיות האירופית (GDPR), המגבילה את האיסוף, העיבוד והשימוש במידע אישי המצוי ברשת אודות אזרחי האיחוד האירופי, בכל הנוגע לפרטיות ואבטחת מידע. לכן, השימוש בטלפונים ובדוא”ל נעשה באופן זהיר יותר כשמדובר בפנייה לשוק האירופי, ושיעור הפנייה באמצעות לינקדאין עולה.
קיימות פלטפורמות רבות שתומכות בהתקשרות עם לידים, כמו Outreach, המאפשרת לתכנן את אופן ותזמון ההתקשרות. כך, המשימות פרושות ומתועדפות לאורך הלו”ז. Outreach מאפשרת לפנות דרך הממשק שלה ללידים, היא מבצעת אינטגרציה של מידע ממקורות שונים לגבי כל ליד, מציעה תובנות לגבי לידים שונים על בסיס AI-Based Machine Learning ומאפשרת לבצע A/B Testing בצורה חכמה.
פלטפורמה נוספת לדוגמה היא SalesLoft, שבין היתר מסייעת בניהול הפייפליין של Inbound Leads, מאפשרת ליצור קשר עם לידים ומתממשקת למערכות CRM.
אפליקציות לקביעת שיחות ופגישות (למשל Chili Piper, Scheduling Tools, Calendly) מקלות גם הן על עבודת ה- BDR, ומקצרות את הזמן המוקדש לתיאום מול לידים, שיתופי פעולה ועוד.
כלים לניהול מידע
BDRs עובדים עם מערכות CRM (מערכות לניהול קשר עם לקוחות, קצת כמו פייסבוק, רק עבור הלקוחות והלידים הרלוונטיים). המובילה בהן, כפי שעולה מניתוח של תיאורי משרה ומראיונות עם SDRs, היא של Salesforce. מערכות מידע נוספות, הנמצאות לרוב בחברות קטנות יותר, הן Hubspot ו-Pipedrive.
כלים לאוטומציה שיווקית
כלים המאפשרים קבלת מידע חשוב על לקוחות פונציאליים, המסייע לבנה ומיפוי של הזדמנויות. לדוגמה: נתונים על מי מבקר באתר; מי פותח את המיילים שנשלחים מצד החברה; מי נכנס שוב ושוב לאתר; מה התוכן שנקרא הכי הרבה; ואיזה תוכן ממיר את המבקרים באתר להזדמנויות ושיחות טלפון. לרוב, כלי אוטומציה שיווקית קשורים באופן הדוק לשיווק תוכן. דוגמאות: Hubspot, SharpSpring, Marketo, Pardot.
כלים לתכנון עבודה – Workflow
במטרה לשמור על סדר וארגון, ולייצר שיתוף פעולה בין צוותים ויחידים, ניתן להשתמש בכלי ניהול פרויקטים ומשימות. דוגמאות: Asana, Monday, Kissflow, Forecast.
העבודה היומיומית משתנה בהתאם לארגון ולהגדרות התפקיד, אך ככלל מדובר בתפקיד מכירתי, ולו כפופים יעדי מכירות ו-KPIs אשר מהווים חלק חשוב מהתפקיד.
- יצירת לידים וחיפוש לקוחות פוטנציאלים.
- פיתוח הזדמנויות בשווקי היעד תוך תמיכה בתהליכים שיווקיים.
- יצירה וטיפוח של מערכות יחסים עם לקוחות מרכזיים.
- פגישות מפתח עם לקוחות.
- מתן ייעוץ לגבי מוצרים ושירותים הנמכרים בארגון.
- עדכון הדרג המנהלי בהתקדמות ולוחות זמנים, ומתן תחזית על מכירות צפויות.
“מאוד קשה למישהו שאוהב לעבוד בתוך מסגרת מאוד ברורה, את מקבלת דף לבן ואומרים לך יאללה, תייצרי את הקסם שלך, ולעיתים את לא יודעת מאיפה להתחיל. לצורך העניין איש מכירות מקבל לידים והסדר יום וה-Scope של העבודה מאוד ברור. בפיתוח עסקי אומרים לך, לכי תראי איפה אנחנו עדיין לא “צדים” ואז להכין את השטח טוב כדי להתחיל לצוד. נשאלת השאלה, איפה בכלל להתחיל לחפש?” אסף אלדד, Director of Business Development ב-Incredible. |
מנהלי פיתוח עסקי מתארים סדר יום מאוד פלואידי וברגע שמתחיל להיווצר מומנטום, רוב סדר היום הופך לפגישות בתוך ומחוץ לארגון. באופן כללי היום יום רווי בחיפוש וזיהוי שווקים חדשים, שותפויות חדשות ודרכים חדשות להגיע לשווקים קיימים, על ידי הצעת מוצרים או שירותים שונים, כדי לענות בצורה טובה יותר על הצרכים המשתנים של השווקים הקיימים. כמו כן, יתכן שמנהלי הפיתוח העסקי יקיימו משא ומתן עם הלקוחות, בהקשר של מחיר השירות או המוצר.
שלי דושניצקי-הר שלום, Business Development Manager ב-Jolt, מספרת כי אף יום לא דומה למשנהו. “העבודה היומיומית מתחלקת בין פגישות עם לקוחות משלב איתור וזיהוי ליד פוטנציאלי, תוך כדי ביצוע פגישות Demo בהן מציגים את ה-Use Case, בשלב הבא עוסקים בבניית הצעת מחיר ו-Follow Up לכדי סגירה”. |
התחומים בהם מנהלי פתוח עסקי מסייעים לשינוי וקידום הצמיחה בקרב המחלקות
- טיפוח מערכות יחסים – בין אם פיתוח כישרון חדש בארגון, חיזור אחר לקוחות פוטנציאלים או יצירת קשר עם שותפים פוטנציאליים, בניית מערכות יחסים היא חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח העסקי.
- בניית אסטרטגיה מרכזית להגבלת הכנסות והוזלת עלויות – המפתח לפיתוח עסקי נכון הוא פיתוח אסטרטגיות שיסייעו בהגדלת כמות הכסף הנכנס לארגון, ובו זמנית וידוא שפחות כסף יוצא.
- שיפור התדמית הכללית של החברה – פיתוח עסקי עשוי לעזור לארגון לבנות מותג חזק יותר. בשיתוף פעולה עם צוות השיווק, פועלים לטובת קמפיינים המגבשים את קהל היעד של החברה, ומגיעים ללקוחות ושווקים חדשים. ההבנה של מנהלי הפיתוח העסקי את המוצר, השירותים והחברה, מסייעת במידה רבה להגדיר את הקמפיינים השיווקים באופן מדויק יותר, שיכוון את הלקוחות הפוטנציאליים אל השירות המתאים להם.
- התרחבות לשווקים חדשים – מנהלי פיתוח עסקי מזהים הזדמנויות חדשות באזורים שונים כמו גם בשווקים שונים, ויכולים לפתח אסטרטגיית צמיחה מבוססת נתונים דמוגרפיים, ותכנית פעולה כיצד “להיכנס” לשווקים החדשים הללו, וכיצד רצוי לגשת לפלחים חדשים של לקוחות.
כישורים, תכונות וניסיון
מהם הכישורים והתכונות הנדרשים מ-Business Development Managers?
- היכרות מעמיקה עם שפת מכירות, עם טקטיקות שונות בתחום ועם התנהלות מכירתית נכונה. חשוב לזכור שמנהלי פיתוח עסקי עוסקים בחלק גדול מתפקידם במכירות.
BDRs בדרך כלל חולקים כישורים משותפים עם נציגי מכירות, הכוללים חיפוש ואיתור לידים מתאימים, טיפוח מערכות יחסים עם לקוחות פוטנציאליים וקיימים, ועדכון ומעקב אחר מאגרי ניהול קשרי לקוחות. בנוסף, BDRs בדרך כלל עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם חברי צוות המכירות, לאורך תהליך המכירה ללקוחות פוטנציאליים. - יסודיות ויכולת מחקר ולמידה עצמית. על מנהלי הפיתוח העסקי להיות מעודכנת בכל עת בשינויים המתרחשים במוצר, בשווקים ובצרכים של לקוחות פוטנציאליים. עליהם לזהות הזדמנויות לצמיחה והתחדשות. בהיבט של מכירות B2B/B2C, דרוש ידע מעמיק על אודות המוצר או השירות המוצעים, ולעבוד ביסודיות על הכנת הלידים.
- יכולות סדר וארגון ויכולות ניהול זמן מעולות. אלו גורמות לכך שניהול התקשרות עם הלידים וההזדמנויות השונות יתקיימו באופן חלק ומתוזמן היטב, מה שמשדר מקצועיות ורצינות.
- יכולות תקשורת מצוינות ואינטליגנציה רגשית גבוהה. האזנה אקטיבית היא נקודת מפתח אצל BDRs, וכך גם היכולת לשאול את השאלות הנכונות, כדי להבין לעומק את הלקוח שעומד מולם. פניה פרואקטיבית ללקוחות פוטנציאליים, שמירה על קשרים ארוכי טווח עם שותפים אסטרטגיים, הקשבה לדאגות של לקוחות פוטנציאליים ושיתוף מידע רב ערך עם בעלי העניין – כל אלה דורשים מיומנויות תקשורת והקשבה. מעבר לכך, בעת הצגת החברה ללקוחות פוטנציאליים, על ה-BDR להראות ביטחון, סמכותיות, קוהרנטיות וכושר שכנוע; זאת לצד יכולות סטוריטלינג מעולות, שייצרו עניין אצל הצד השני.
- יכולות בינאישיות גבוהות. אנשי פיתוח עסקי יעילים הם אלו שמצליחים לבנות קשרים פרסונליים עם הלקוחות הפוטנציאליים, כדי לבסס אמון. מעבר לזה, יצירת קשרים מבוססי אמון עם בעלי עניין שונים עשויים לייצר הזדמנויות שונות להתרחבות וצמיחה. על כן, דרושה היכולת לתקשר עם מגוון רחב של אנשים, על גבי ערוצי תקשורת שונים.
- Coachability, כלומר, המוטיבציה לחפש פידבק והדרכה מקולגות מנהלים, והרצון לנסות גישות חדשות ויצירתיות, לצאת מאזור הנוחות. את היצירתיות הזו תיאר אחד מה-SDRs שרואיינו במסגרת מחקר ה-SDR באופן הבא: “מחפשים לתפקיד הזה אנשים שיגיעו לחברות הרלוונטיות לא דרך הדלת אלא דרך החלון או הגג, כלומר אנשים שיפרצו את השיטה המסורתית”.
- יכולת ניהול והובלת פרויקטים. פיתוח עסקי כולל פרויקטים מתמשכים ומורכבים. מיומנות של פרויקטים קשורה במנהיגות, ניהול צוות, יכולת פיקוח וניהול סיכונים.
- חשיבה אסטרטגית. מדובר ביכולת לבנות תכנית פיתוח לארגון, למצוא פתרונות לקשיים בדרך, ואף לפתור בעיות עוד לפני שהן צפות; אם בעזרת כלים לניתוח מידע, ואם בעזרת שיחה מעמיקה עם הלקוחות, לבדיקת שביעות הרצון של הלקוחות ועל המקומות בהם דרוש שיפור. המטרה היא לפתור בעיות מהשורש ולהימנע מפתרונות נקודתיים. מנהלי פיתוח עסקי מוצלחים, ישאלו שאלות המתייחסות למסע החיים של הלקוחות עם החברה: מה הם מחפשים, האם מצבם השתנה, האם הם מוכנים למוצרים חדשים.
- כישורים אנליטיים. כאמור, מנהלי פיתוח עסקי עובדים עם נתונים, ולכן היכולת לנתח ולהסיק מהם מסקנות היא קריטית.
- יצירתיות. לאחר שמנהלי הפיתוח העסקי קיבלו את הנתונים, ניתחו אותם ואיתרו מגמות ותמורות, עליהם לחשוב על האופן האולטימטיבי לפנייה וייצור הזדמנויות. תהליך חשיבתי זה מצריך יצירתיות.
- אנגלית מצוינת ולעתים ברמת שפת אם. שליטה ברמה כזו בשפה היא אפילו קריטית יותר כשמדובר בשוק אמריקאי. מעבר לשימוש של חברות הייטק בשפה האנגלית להתנהלות שוטפת, לידים אמריקאים עלולים להתעלם מפניות אם המבטא או הדיאלקט נשמעים לא מקצועיים.
- יכולת התכתבות נכונה בדוא”ל. יכולות קופירייטינג והיכולת לאלתר על גבי טמפלייטים כדי להתאים אותם לכל לקוח או ליד באופן ספציפי הן הכרחיות, מפני שרבות מההתקשרויות הראשונות עם לידים נשענות על ערוץ התקשורת הזה.
ניב ספקטור, Sales and Marketing Representative ב-Visionsense, מתארת כי מנהלת פיתוח עסקי צריכה להיות מעודכנת במגמות, חדשנות, מתחרים; ולדעת לעשות אינטגרציה בין עולמות תוכן שונים לעולם התוכן של החברה. “חתירה למגע, יצירתיות, חלוקת קשב, יכולות פרזנטציה, משימתי ומתמצת מסרים.” |
מהו הניסיון הנדרש מ-Business Development Manager?
תפקידי פיתוח עסקי רבים דורשים תואר, אך זה תלוי בחברה ובתפקיד הספציפי. ברוב המקרים, הדרישה היא לניסיון במכירות, שיווק או ניהול עסקי. ככלל, נדרשת יכולת מוכחת לעמידה ביעדים, ורשת קשרים ענפה (יתרון בולט בעולם הפיתוח העסקי). תפקידים קודמים אשר מדגישים יחסים בינאישיים ברמה גבוהה, יכולת התבטאות, פרואקטיביות וחשיבה יצירתית עשויים להוות יתרון בכניסה לתפקיד בתחום הפיתוח העסקי.
משיחה עם שלי דושניצקי-הר שלום, Business Development Manager ב-Jolt, עולה כי ניסיון והבנה מסחרית על בניית עסקאות בצורה חכמה, יכולים להוות יתרון. אלה מייצגים את ההבנה שכדי שעסקה תהיה רווחית וכדאית, יש להסתכל עליה גם לטווח הארוך.
הבנה של שווקים ומגמות היא קריטית להחלטה לאילו שווקים כדאי להתפתח. רשת נטוורקינג ענפה יכולה להוות פתרון בנושא זה.
“כדי להגיע לתפקידים בכירים בפיתוח עסקי לעיתים נדרש להציג הוכחה מוצקה שיש רשת קשרים רחבה בתחום הרלוונטי והכרות עם שחקנים משמעותיים בשוק כמו גם הכרת מתודולוגיות העבודה השונות.” שלי דושניצקי-הר שלום, Business Development Manager ב-Jolt. |
“בסופו של דבר אתה צריך להיות בן אדם יצירתי, בן אדם של אנשים ולבנות חיבור ואמון עם הלקוחות ואתה חייב לדעת לבנות אסטרטגיות ולגזור קדימה, לא תמיד האסטרטגיה עובדת והכל דינמי לעטוף את כל זה ביחד אתה יכול להיות אחלה BDM לבנות שיתופי פעולה, להביא לקוחות.” אלרוי מזרחי, Business Development Manager ב-SensIT. |
תיאורי משרה עדכניים לדוגמה
(1) As a Sales Development Representative, you are responsible for being part of our Sales Team and help us to engage with new prospects, selling to a wide range of organizations over the web/phone Responsibilities Manage all sales opportunities, prospecting plan through research, calling, e-mail, leveraging personal networks, and following up on a generated lead Create sales opportunities that are well-positioned to become clients Research companies, and contacts, outbound campaigns, initiate contact with Enterprise-level prospects and qualify opportunities before sending to a Sales Executive Manage a variety of sales automation and online prospecting tools Achieve or exceed monthly quotas and qualified opportunities generated Qualifications Bachelor’s Degree or equivalent Expertise in sales pipelines, funnels, passionate about all aspects of b2b lead generation, including outbound e-mail template creation, marketing tools, cold calling At least 1 year of experience in outbound B2B sales with a proven track record of exceeding expectations Ability to work in a fast-paced, team environment The mother tongue level of English is a must; any other language is a big plus Ability to work cross-functionally in a high-growth environment with attention to detail and a positive attitude Prioritize and manage the lead queue volume effectively to maximize new sales opportunities Seniority Level Associate Industry Information Technology & Services Employment Type Full-time Job Functions Sales Business Development |
(2) Riskified is looking for a Business Development Manager with experience in B2B sales to join our company. As a Business Development Manager you will be responsible for proactive outbound prospecting and lead management. You’ll be creating interest for Riskified at key accounts by demonstrating the value our solution delivers. This position will have a direct impact on our success by expanding the Riskified customer base. You will be responsible for strategizing, planning and developing prospecting and sales strategies to initiate sales processes with large global brands What You’ll Be Doing Create sales opportunities that are well positioned to become clients Manage all sales opportunities – Create and execute a multi-faceted prospecting plan through research, cold outreach (calling and email), leveraging personal networks and following up on marketing generated leads Identify prospects’ key questions and pain-points Consistent use of proven sales approaches and techniques developed internally at Riskified Continuously improve and research the existing business development process to improve conversion Represent Riskified at industry events around the world Work as part of a team with Account Executives and other company resources to win new clients for Riskified Qualifications 3-5 years professional B2B tech sales/BD experience – MUST Native English speaker- Strong verbal and written communication skills Good analytical & research skills and ability to use both in an effective and relevant way in a sales process Sales oriented and highly motivated Strong interpersonal skills, approachable and able to build relationships with prospects Excellent public speaking skills Must be able to interact and communicate with individuals at all levels of the organisation Ability to work in a fast-paced sales environment with minimum supervision Technical experience – an advantage Consulting background – an advantage Additional languages – an advantage Life at Riskified We are a fast-growing and dynamic startup with 500+ team members between our offices in Tel Aviv, New York City, and Shanghai. We value collaboration and innovative thinking. We’re looking for bright, driven, and passionate people to grow with us Some Tel Aviv Benefits & Perks Stock options for all employees Keren Hishtalmut and pension Extra time off for parents and caregivers Commuter and parking benefits Team events, fully-stocked kitchen, lunch stipend, yoga, pilates, basketball, soccer, and more Seniority Level Associate Industry Computer Software Internet Financial Services Employment Type Full-time Job Functions Sales Business Development |
(3) What’s the job Perform and own the strategic analysis for Payoneer’s global SMB business – customer segments, markets and competition, and subsequent projects for creating new offerings for one of the largest Digital Economy customer-bases in the world – from large public companies to individual freelancers, and everything in-between. Develop business and product strategies, drive the execution and go-to-market efforts, lead cross-functional teams and assume overall ownership of the new initiatives Your responsibilities will include Develop a strategic view of Payoneer’s business and customers – engage customers, perform market research/sizing and competitive analysis, identify trends and provide strategic insights Innovate and evaluate new offerings, products and pricing/business models through analysis and understanding of the eco-system, business environment, and customer needs Communicate insights and recommendations to senior stakeholders using clear and actionable presentations Collaborate with internal product and project teams to execute on the new products / offerings Design, drive and iterate on Go-To-Market strategies in collaboration with the marketing department and the local teams Support sales and partnerships efforts to customers and partners by providing strategic recommendations, data analysis, training, case studies, etc Lead internal communications about our business initiatives and educate various functions about the potential, nature and needs of these new businesses and offerings Have you done this kind of stuff At least 2 years of experience in a leading strategy consulting, venture-capital, investment-banking firm or a strategy/bizdev team in a high-tech company B.A/B.Sc. in an analytical discipline (Engineering, mathematics, economics, etc.) Leveraged data analysis to inform business and product strategies Used logical and analytical thinking to provide actionable insights on business opportunities Exercised professional judgment to resolve complex issues in creative and effective ways Driven change end to end from concept development to implementation and execution Led execution of large-scale projects across multiple functional teams and stakeholders Continuously translated complex concepts into simple, clear messages and recommendations through strong storytelling, data visualization and presentation skills Managed communication and relationships with C-level stakeholders Adapted quickly to a new business environment with fast learning and high independency Not a must but an advantage Entrepreneurial experience in a startup / growth company Worked for an online / high-tech / fintech company Owned business / strategic analysis for a relevant company Led cross-company teams MBA from a top program A few words about us Payoneer is a leading payment platform and one of the world’s fastest growing fintech companies, ranking high on Inc. 5000, Deloitte Fast 500, and the CNBC Disruptor List. We empower entrepreneurs and businesses anywhere in the world – from Cairo to California, Buenos Aires to Bangalore and Tel Aviv to Tokyo – to go beyond and grow successful, sustainable businesses. With millions of customers in over 200 countries worldwide and trusted by clients like Amazon, Airbnb and Google, Payoneer truly connects anyone, anywhere, with opportunities to trade globally Seniority Level Mid-Senior level Industry Financial Services Internet Computer Software Employment Type Full-time Job Functions Analyst Business Development Strategy/Planning |
מידע ארגוני
באילו ארגונים קיים התפקיד? מה הייחוד של התפקיד בארגוני סטארט אפ והייטק?
פיתוח עסקי הוא זיהוי שיטות ארוכות טווח להגדלת ערך עבור לקוחות, והארגון בכלל, באמצעות פיתוח מערכות יחסים, שווקים ולקוחות. זהו תפקיד המשפיע על הצמיחה והגדילה של העסק; לכן, כל ארגון אשר מעוניין בצמיחה והתפתחות (גם אם הדרגתית או מתונה) זקוק לפונקציה זו, שתתמקד בפעולות אלו. כתלות בתעשייה ובחברה, תיאור התפקיד של מנהלת פיתוח עסקי משתנה.
“תלוי מוצר ובשלות של חברה, כל שלב ברגע שיש מוצר והוא יודע מה האני מאמין שלו, נכון להכניס פיתוח עסקי. לא חייב להיות מוצר פעיל ונושם אלא ברמת הרעיון. ברגע שמבינים לאן רוצים לייעד אותו ולאן שואפים להגיע, צריך להכניס זרוע עסקית שתגרום לזה לקרות תנווט את זה הלכה למעשה בשטח.” עינב פינקלשטיין, Business Development Team Leader ב-Natural Intelligence, ומייסדת קהילת Women in Biz Dev. |
אסטרטגיית פיתוח עסקי לסטארט אפ המונה חמישה אנשים תיראה אחרת מאסטרטגיית הפיתוח העסקי בחברה גדולה, המונה מעל 500 עובדים. הסיבה לכך היא שקיימים שלבים שונים של פיתוח עסקי, והפונקציות הספציפיות בה שונות בהתאם לבגרות החברה ולגודל שלה.
באיזה שלב בהתפתחות הארגון בדרך כלל שוכרים את התפקיד?
חברות סטארט אפ, חברות בינוניות וארגונים גדולים ובוגרים מיישמים גישות שונות לפיתוח עסקי.
כבר בשלב התחלתי בארגון, הוא יכול להפיק תועלת מפונקציה שתעסוק ביצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים, הזדמנויות, חדשנות והכרות מתמדת עם השוק והמגמות הקיימות. יתכן שבחברה קטנה התפקיד יהיה חלק מתפקיד גדול יותר בשיווק/מכירות.
- סטארט אפ: עבור חברת סטארט אפ, אסטרטגיות פיתוח עסקי מתמקדות בבניית בסיס חזק לפיתוח המוצר/השירות הטוב ביותר, כמו גם הגדרת השוק, יצירת רשת קשרים ענפה, זיהוי משקיעים ומקורות מימון, ובניית צוות אמין. לעיתים, מייסדי הסטארט אפ יהיו אלו שיעסקו בפיתוח עסקי, מתוך משאבים מצומצמים יותר.
עינב פינקלשטיין, Business Development Team Leader ב-Natural Intelligence, ומייסדת קהילת Women in Biz Dev, מתארת כי כאשר הצטרפה לסטארט אפ בתפקיד הפיתוח העסקי, היה צורך במישהי שתעזור להגדיר את הארגון טוב יותר, להגדיר את השפה המיתוגית, לבצע מחקר שוק, להבין את המתחרים ולדעת לאיזו תעשייה הכי נכון לפרוץ. - חברות בינוניות: עסק בשלב צמיחה מתקדם יותר, יוכל להתמקד בבחינת ערוצי התרחבות והתפתחות, כמו כניסה לשווקים חדשים והשקעה בהזדמנויות צמיחה. ארגון בינוני יכול להרשות לעצמו פונקציה/מחלקה שתעסוק במיוחד בפיתוח עסקי. כך מנהלי הארגון השונים מתפנים לעסוק בסדרי עדיפויות ניהוליים אחרים.
- חברות גדולות (Enterprise): ארגונים גדולים ובוגרים יכולים להפיק רבות מהמשאבים ומבסיס הלקוחות שבנו, אך עדיין חשוב לחפש דרכי התפתחות חדשות, להכיר את המגמות החדשות הקיימות בשוק ולא להישאר מאחור. מנהלי פיתוח עסקי בארגון גדול עוסקים בעיקר בהובלת חדשנות, רעיונות חדשים מתוך החברה ומחוצה לה, שימור קשרים קיימים עם לקוחות ושותפים. בארגון גדול, מנהלי פיתוח עסקי עוסקים באיתור דרכים לניהול תהליכי חדשנות וצמיחה באופן יעיל ואפקטיבי יותר.
עינב פינקלשטיין, Business Development Team Leader ב-Natural Intelligence, ומייסדת קהילת Women in Biz Dev, מתארת כי בארגון גדול של כ-500 עובדים, יהיה מיקוד יותר בצמיחה, ב-Growth לשווקים חדשים, לקוחות חדשים.
כמה זמן נמשך תפקיד ראשון של Business Development Manager?
מסלול הקריירה של פיתוח עסקי יכול להתחיל מתפקידים שונים וברמת Entry Level בתחום השיווק, שירות לקוחות, Customer Success; וכמו כן בתפקיד של Business Development Representative, אשר לרוב מהווה תפקיד התחלתי בתחום הפיתוח העסקי.
“אני הגורם המקשר בין הפרודקט לבין הביזנס ומוודא שמבחינת המשימות, הלקוחות והפיילוטים שאני סוגר עם לקוחות, אני מוודא שה-Product יודעים מה לעשות. לדאוג שה-Sales Funnel גדל, לדאוג לצד העסקי, לפעמים שיווק, כל מה שצריך אני אעשה בצד העסקי. מאוד אמורפי, ויש בו המון כובעים.” אלרוי מזרחי, Business Development Manager ב-SensIT. |
קריירה בתחום הפיתוח העסקי עשויה להיות מאתגרת ומעניינת. ברוב החברות הצטרפות לצוות הפיתוח העסקי בתפקידים התחלתיים מותנית בניסיון כלשהו בתחום המכירות; מבחינת התפתחות במכירות, זה יכול לעבוד גם בצורה הפוכה – תפקיד בפיתוח עסקי יכול להוות מקפצה לעולם המכירות.
מפות קידום אפשריות ל-Business Development Managers
הצטרפות לחברה כ-BDR מספקת הזדמנות ללמוד על העסק במהירות ולצבור ניסיון באינטראקציה עם לקוחות פוטנציאליים. בתור BDR ניתן לרכוש מיומנויות אשר יסייעו במעבר אל עולם המכירות; תפקידים נפוצים אליהם עוברים מ-BDR הם Account Manager ו-Account Executive, למשל.
כמוצג בתרשים הבא, בזכות המנעד הרחב של הכישורים הנרכשים בתפקיד, ניתן גם להתקדם מחוץ לעולם המכירות, למשל: שיווק, Customer Service, Customer Success. בנוסף, אפשר להישאר בתחום הפיתוח העסקי ולהתקדם לניהול צוות נציגי פיתוח עסקי, או לרמות בכירות יותר בתחום.
מתוך תפקיד מנהלת פיתוח עסקי ניתן להתקדם היררכית לתפקידים בכירים יותר באותו התחום וניתן להתקדם רוחבית לעולמות האופרציה, שיווק, פיננסים וגם להיות מנכ”לית חברה.
התקדמות היררכית:
התקדמות רוחבית:
Operations Manager | Customer Success | Chief of Revenue |
תחום רוחבי, הכולל תיאום בין גורמים שונים, לשם הוצאה לפועל של פרויקטים. אחראים על פרויקטים לכל אורכם, ביצוע בקרה על התהליכים השונים לביצוע חלק ומיטבי. | דאגה לשביעות הרצון של הלקוחות, עידוד את השימוש שלהם במוצר, הקטנת נטישה והגדלת נאמנות. | אחראים על כל תהליכי ייצור ההכנסות בארגון. הנהגת אינטגרציה טובה יותר בין כל הפונקציות הקשורות להכנסות הארגון. |
מהו השכר המקובל עבור תפקידי Business Development Manager?
השכר השנתי של מנהלי פיתוח עסקי על פי אתר Payscale, עמד על 145,834 ש”ח בממוצע.
על פי נתוני אתר Ethosia, ניתן לראות כי החלוקה היא בין דרג מקצועי לדרג ניהולי ושנות ניסיון.
בדרג מקצועי, עם ניסיון של עד שנה, השכר החודשי הוא 12,000-10,000 ש”ח; ב-4-2 שנות ניסיון השכר הוא בין 14,000-12,000 ש”ח; עם 8-5 שנות ניסיון השכר עומד על 20,000-15,000 ש”ח; ומעל תשע שנות ניסיון השכר עומד על 25,000-20,000 ש”ח.
בדרג ניהולי, עם ניסיון של 4-1 שנים, השכר החודשי עומד על 25,000-22,000 ש”ח; עם 5-8 שנות ניסיון השכר עומד על 30,000-25,000 ש”ח; ומעל תשע שנות ניסיון השכר עומד על 35,000-30,000 ש”ח.
על פי נתוני אתר Manpower, בישראל נעשית חלוקה בין שנות ניסיון בעולם הפיתוח העסקי. השכר המוצג הוא שכר חודשי בש”ח:
תפקיד | 3-1 שנים | 5-3 שנים | מעל חמש שנים |
Business Development | 10,000-8,000 | 12,000-10,000 | 30,000-15,000 |
ביקוש לתפקיד
ניהול פיתוח עסקי הוא תפקיד חיוני בכל עסק חי וצומח. התחרות הגדולה בשוק מחייבת התאמה מתמדת לשינויים, היכרות עם הטרנדים ויישום חדשנות בכל רובד בעסק. תפקיד זה מוכוון חשיבה עתידית, ובונה תכנית סדורה לכל הפעולות הנדרשות ליצירת לעתיד מוצלח לחברה.
בדרך כלל, משרה זו כפופה למנכ”ל החברה. הדרישה היא לעובדים שיכולים להוביל תהליכי בניית קשרים עסקיים, בניית תכניות עסקיות, וקידום תכניות עסקיות קיימות של החברה. מכאן שתחום הפיתוח העסקי יכול להיות נתיב לראש הסולם הארגוני. קיימים ארגונים המחפשים אנשים עם רקע בפיתוח עסקי לתפקידים בכירים. בתרשים הבא ניתן לראות מחקר שנערך בלינקדאין, שסקר 20,000 עובדים ברחבי 20 מדינות. המחקר מצא שמרבית המנכ”לים החלו את דרכם בתחום הפיתוח העסקי.
הביקוש למנהלי פיתוח עסקי (בחברות קטנות, בינוניות וגדולות) בשווקים שונים הוא גבוה למדי בשוק העבודה של היום. מנהלים אלה נדרשים במגוון רחב של מסגרות: ארגוני הייטק, ארגונים פיננסיים, ארגוני מדע ורפואה ועוד.
המסמך מעודכן נכון לפברואר 2021
המסמך נחתם ואושר לפרסום:
עינב פינקלשטיין | אסף אלדד |
Business Development Team Leader Natural Intelligence@ Co-Founder and Manager @Women in Biz Dev | Director of Business Development Manager @ Incredible |
מחקר וכתיבה:
ליהי הרשקוביץ, צוות הדרכה, ג׳ולט
עריכה:
ועדה מקצועית:
עינב פינקלשטיין, Business Development Team Leader @ Natural Intelligence, ומייסדת קהילת Women in Biz Dev.
אסף אלדד, Director of Business Development @ Incredible.
שלי דושניצקי-הר שלום, Business Development Manager @ Jolt.
ניב ספקטור, Sales and Marketing Representative @ Visionsense.
אלרוי מזרחי, Business Development Manager ב-SensIT.