לחצו כאן למעבר לתפריט הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן חלק תחתון
הרשמה לניוזלטר

סטארט-אפ או חברת הייטק גדולה? איך למצוא את עצמי בעולם ההייטק

Jolt-logo-square
  • Jolt Team
  • 30 באוגוסט
  • 12 דקות
ווטסאפ
Whatsapp
ווטסאפ
אימייל
Email

קיימים הבדלים רבים בין עבודה בחברת הייטק גדולה לבין סטארט אפ קטן. ההבדלים נוגעים בתחומים רבים, החל מתנאי ההעסקה ועד התפקידים השונים בתוך החברה. בעולם בו תעשיית ההייטק והסטארט אפ משגשגת ומתפתחת, והתפקידים מוצעים בכל התחומים, איך אדע מה הכי מתאים לי?

סטארט אפ (בעברית: חברת הזנק) הוא חברה שמוקמת בתוך זמן קצר, ומפתחת מוצר או רעיון ייחודיים, במטרה לענות על צורך מסוים. לרוב החברות האלה נמצאות בתחום ההייטק ויש להן כיוון טכנולוגי. סטארט אפים מכילים צוות קטן יחסית של עובדים. חברות סטארט אפ עובדות לפי סבבי גיוס הון: מדובר בגיוס משקיעים שעוזרים להוציא לפועל את מוצר החברה, משלב הרעיון הראשוני (Pre-Seed) ועד השמשתו ללקוחות (גיוס ראשון, שני ושלישי).

חברת הייטק גדולה היא חברה שעברה סבבי גיוס ויש לה יציבות מסוימת בשוק. חברות כאלה לעתים נרכשות על ידי חברות גדולות יותר. הן מונפקות – כלומר מציעות מניות לציבור הרחב. יש כאן גם היבט יחסי, איפה החברה עומדת לעומת החברות המתחרות בתחום.

איך אדע אם מתאים לי סטארטאפ או חברת הייטק גדולה?

יתרונות בחברת הייטק גדולה

  • יציבות: חברות מבוססות לרוב נמצאות במקום שבו הן יחסית יציבות, אינן עומדות בפני סכנות מיידיות של צמצומים או עיסוק בהישרדות בשוק. כך, כשמגיעים לעבוד בחברת הייטק גדולה אפשר להרגיש יותר בטוחים בקשר לעתיד המקצועי.
  • מגוון רב של תפקידים: חברות הייטק גדולות מסוגלות להחזיק הרבה עובדים, מה שמאפשר לכל עובד להתמקצע בתחומו הספציפי. ניתן למצוא מגוון רחב מאוד של תפקידים בחברות הייטק, וגם בתוך הצוותים עצמם. דבר זה יוצר יותר משרות להגיש אליהן מועמדות או לעבור ביניהן במהלך המסע בחברה.
  • צוותים גדולים: יש ממי ללמוד. ריבוי קולגות משמעותו גם חברתית וגם מקצועית. תוכלו להרחיב את מעגל הקשרים שלכם, ללמוד ממי שמנוסה יותר מכם, או שמנוסה בתחום אחר. אנשים אלה יכולים להמשיך איתכם הלאה בחיים, גם כממליצים לתפקידים אחרים, וגם ככאלה שימשכו אתכם לעבוד איתם במקומות שונים.
  • תקציב: בחברות הייטק גדולות התקציבים גבוהים יותר, והרבה פעמים לעובדים ניתנות הטבות כמו בונוסים, ימי כיף, חופשות ומתנות. העבודה בהייטק דורשת השקעה רבה מצד העובדים; פעמים רבות מדברים על העבודה כמרכז החיים. הטבות כאלה יכולות לשפר את חיי העובדים.

חסרונות בחברת הייטק גדולה

  • בורג קטן במערכת: בחברות הייטק גדולות יש הרבה אנשים; כל אחד מבצע תפקיד מאוד ספציפי ואפשר ליפול בין הכיסאות, להיבלע בהמון. קשה לבלוט בחברת הייטק גדולה ולהראות את התרומה והחשיבות של כל עובד לארגון.
  • קשה להשפיע: מתקשר לסעיף הקודם. כשיש צוותים גדולים וכל חבר צוות ממלא תפקיד מאוד ספציפי, יוצא שעובדים ביומיום מול המון אנשים. לעיתים כל פעולה צריכה לעבור ביורוקרטיה ותהליכים ארוכים של אישורים מול גורמים רבים, וכך קשה יותר להוציא דברים לפועל ולעשות אימפקט.
  • הזדמנויות קידום: גם סעיף זה יוצא מקודמיו. כשמבצעים תפקיד אחד, וקיים אדם לכל פונקציה אפשרית, קשה מאוד להתקדם. עובדים עלולים למצוא את עצמם באותו תפקיד כשהגדלת ראש או מעבר בין תפקידים הם מסובכים לביצוע, כי כבר יש אדם שממלא את הפונקציה האחרת, ואין גמישות.
  • עקומת למידה: בחברות הייטק רבות תחילת תקופת העבודה (מספר שבועות ראשונים) תתאפיין בעקומת למידה חדה, תרכשו הרבה ידע בחפיפה ותקבלו כלים שלא הכרתם. אך בתום תקופת הלמידה, אתם עשויים לעמוד בפני מספר שנים של תפקיד בו לא תלמדו עוד דברים חדשים.

יתרונות בחברת סטארט אפ:

  • הזדמנויות לפיתוח: סטארט אפ הוא חברה בשלבי ההתחלה שלה, תקופה שמסומנת בצמיחה והתפתחות. לכן, יוזמות של העובדים נוטות להתקבל בברכה. הגדלת ראש יכולה לסייע לכם להתקדם לתפקידים יותר משמעותיים ונרחבים, ולקבל על עצמכם עוד תחומי אחריות. כך תפתחו את עצמכם כעובדים ותוכלו לצבור ניסיון בתחומים שונים. חברת סטארט אפ היא המקום בו יש פוטנציאל “לכבוש את העולם”.
  • אימפקט: בחברה עם מספר עובדים מצומצם, לכל עובד יש אפשרות להשפיע יותר בקלות. קולכם יישמע, והמשמעות שלכם עבור הארגון תהיה מורגשת. בחברות סטארט אפ יש יותר מקום לרעיונות של עובדים, יוזמות ופרויקטים. לצד זה, גם העבודה היומיומית שנעשית מורגשת מאוד, לכן אתם משפיעים באופן שוטף.
  • משפחתיות: צוות קטן ומגובש שעובד ביחד שעות רבות, וחבריו מכירים זה את זה. שותפות הגורל בסטארט אפ (המטרה המשותפת, החוויות הייחודיות שלכם) גורמת לכך שחברת סטארט אפ יכולה להוות תא משפחתי עבור העובדים, ולתת מענה גם לצרכים רגשיים.
  • השקעה לטווח הארוך: אם הסטארט אפ מצליח, ועושים אקזיט – לעובדים יש סיכוי לקבל אופציות ומניות. השכר אומנם יכול להיות נמוך בהתחלה בחברת סטארט אפ לעומת חברת הייטק גדולה ומבוססת, אבל בטווח הארוך יכולה להיות צמיחה כלכלית משמעותית.

חסרונות בחברת סטארט אפ:

  • יציבות: כשמגישים מועמדות למשרה כלשהי, אחד הדברים שמחפשים כשכירים הוא יציבות. הידיעה שתגיע משכורת בסוף כל חודש ושיש אופק של ביטחון כלכלי ומקצועי. היציבות הזו לא קיימת (או שהיא יותר מעורערת) בסטארט אפ, לעומת חברת הייטק גדולה ומבוססת. הרבה סטארטאפים לא מצליחים, ויש יותר סיכוי לפיטורים עקב צמצומים.
  • אחריות גבוהה: ככל שיש פחות אנשי צוות, כל עובד אחראי על יותר דברים. לעתים זה אומר שיש תחומי אחריות שלא בהכרח קיוויתם לקבל בתפקיד. לפעמים תצטרכו לתמרן בין תחומים רבים, ולנסות להבין איך זה לא בא על חשבון המשימות והיעדים הברורים. אי אפשר להיות ראש קטן, שעות העבודה מתארכות – כל אלה דורשים מהעובדים אחריות גבוהה בתפקידיהם בסטארט אפ.

לסיכום, כשעובדים בתעשיית ההייטק ניתן לראות הבדל מהותי בין סוגי חברות, בהתייחסות לסטארט אפ לעומת חברות גדולות. לכל סוג של חברה יש יתרונות וחסרונות. חשוב להיות מודעים אליהם, ולחשוב עליהם ביחס לעצמנו: האם אני רוצה להגות יוזמות שונות או שנוח לי להיות “ראש קטן”? האם אוכל להרשות לעצמי אי יציבות כלכלית כעת? האם מספר האנשים בצוות ובחברה בכלל חשוב לי? אין תשובה לא נכונה, וכל מקרה לגופו. קחו בחשבון את המשתנים הללו בעצמכם, וכך תוכלו לדעת בצורה טובה יותר לאיזה סוג של חברה כדאי לכם לכוון.

  • המדריך לחוזי עבודה בהייטק

    נכון לשנת 2021 חוזה עבודה בהייטק הוא לרוב מסמך באנגלית באורך כ-15 עמודים. להלן רשימה של מרכיביו העיקריים לצד הסבר קצר וכמובן שאלת השאלות - האם הם ברי מיקוח (המסמך...
    קראו עוד
  • ppc-manager

    מה זה PPC? מחקר תפקיד PPC Manager

    מחקר התפקיד המלא עבור מנהלי ומנהלות קמפיינים או באנגלית ppc עם כל המידע על אופציות לקידום, הכשרות, אפשרויות קידום ועוד
    קראו עוד
  • שיווק דיגיטלי בלינקדאין: איך תתחילו שיווק עמוד לינקדאין ברגל ימין

    היום שיווק דיגיטלי בפייסבוק הינו חלק מהאסטרטגיה השיווקית של כל עסק. עם 2.93 ביליון משתמשים חודשיים ברשת החברתית הגדולה בעולם, לא פלא שקידום ממומן בפייסבוק נמצא בראש הרשימה כשאנחנו מדברים...
    קראו עוד
  • שיווק דיגיטלי בפייסבוק: איך לבנות קמפיין מוצלח בפייסבוק?

    היום שיווק דיגיטלי בפייסבוק הינו חלק מהאסטרטגיה השיווקית של כל עסק. עם 2.93 ביליון משתמשים חודשיים ברשת החברתית הגדולה בעולם, לא פלא שקידום ממומן בפייסבוק נמצא בראש הרשימה כשאנחנו מדברים...
    קראו עוד
  • 5 טיפים לגיוס עובדי הייטק איכותיים שכל חברה צריכה להכיר

    אם חשבתם לרגע שגיוס עובדי הייטק לא שונה מתהליך הגיוס בתעשיות אחרות, אז יש לנו הפתעה בשבילכם. בתעשייה כל כך דינמית בה יש יותר ביקוש לעובדים מאשר היצע, כללי המשחק...
    קראו עוד
  • 3 כלים לניתוח נתונים שכל דאטה אנליסט מתחיל חייב להכיר

    פעם היינו מתלבטים אם ללמוד שפה שלישית, למשל צרפתית, ספרדית או איטלקית. היום השפות שמתלבטים ביניהן הן שפות תכנות. בהייטק קיימים תפקידים טכנולוגיים ותפקידים עסקיים שאינם טכנולוגיים. למידת שפת תכנות...
    קראו עוד
  • קידום ממומן בפייסבוק: כל סוגי הקמפיינים בפייסבוק ואיך בוחרים את ״האחד״

    פעם היינו מתלבטים אם ללמוד שפה שלישית, למשל צרפתית, ספרדית או איטלקית. היום השפות שמתלבטים ביניהן הן שפות תכנות. בהייטק קיימים תפקידים טכנולוגיים ותפקידים עסקיים שאינם טכנולוגיים. למידת שפת תכנות...
    קראו עוד
  • הנוסחה למסר שיווקי מנצח שכל קופירייטר חייב לשיווק דיגיטלי בהייטק

    פעם היינו מתלבטים אם ללמוד שפה שלישית, למשל צרפתית, ספרדית או איטלקית. היום השפות שמתלבטים ביניהן הן שפות תכנות. בהייטק קיימים תפקידים טכנולוגיים ותפקידים עסקיים שאינם טכנולוגיים. למידת שפת תכנות...
    קראו עוד
  • אינסייד ג׳וב- איך להתקבל ליוניקורן שאתם רוצים לעבוד בו?

    איך תתקבלו לטאבולה, או לכל יוניקורן אחר בו אתם חולמים לעבוד? רועי דויטש, מנכ״ל ג׳ולט, בשיחה צפופה עם אורה אגוזי-ברזילי, VP Tech Operations at Taboola, על הנושא...
    קראו עוד
  • שפות התכנות הפופולריות ביותר

    פעם היינו מתלבטים אם ללמוד שפה שלישית, למשל צרפתית, ספרדית או איטלקית. היום השפות שמתלבטים ביניהן הן שפות תכנות. בהייטק קיימים תפקידים טכנולוגיים ותפקידים עסקיים שאינם טכנולוגיים. למידת שפת תכנות...
    קראו עוד
  • המקצועות המבוקשים ביותר בתחום ההייטק

    תעשיית ההייטק היא ענקית ומכילה מגוון רב של תפקידים. הספקטרום מתפרש בין תפקידים טכנולוגיים לתפקידים עסקיים. בין הענפים השונים שקיימים בחברות הייטק ניתן לראות מחקר ופיתוח, HR, שיווק ועוד. התפקידים...
    קראו עוד
  • מחקר תפקיד – Data Analyst

    הטכנולוגיה היום מאפשרת לחברות הייטק להפיק כמות עצומה של נתונים מהשימוש במוצרים שלהן ובפלטפורמות שהן מציעות. כדי להסיק מסקנות מהנתונים הללו ולגבש אסטרטגיות לפעולה, מועסקים בחברות הייטק Data Analysts: אנשים...
    קראו עוד
  • איך לנתח מידע עצום באופן אפקטיבי?

    העולם שלנו מושתת על נתונים בכמות אדירה שנאספת מדי שניה. מתי צריך לבצע ניתוח נתונים? מהן שיטות ניתוח הנתונים, ומהו התהליך? לקריאה היכנסו עכשיו לאתר JOLT>>
    קראו עוד