לחצו כאן למעבר לתפריט הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן חלק תחתון
הרשמה לניוזלטר

איך לנתח מידע עצום באופן אפקטיבי?

Jolt-logo-square
  • Jolt Team
  • 17 בנובמבר
  • 12 דקות
ווטסאפ
Whatsapp
ווטסאפ
אימייל
Email

העולם שלנו מושתת על נתונים בכמות אדירה שנאספת מדי שניה. נתונים אלה מתגלים כחומר גלם מעולה להסקת מסקנות על קמפיינים, על המוצר ועל החברה בכלל. אך כמו כל חומר גלם, לא ניתן להשתמש בנתונים כמו שהם – יש לאסוף אותם כראוי ולנתח אותם בצורה שתביא לתובנות. לכן, מתגבר מיום ליום הביקוש לתפקיד Data Analyst, אנשי מקצוע לניתוח נתונים.

מתי צריך לבצע ניתוח נתונים?

חברות עומדות בפני החלטות עסקיות חשובות ולעתים הרות-גורל באופן כמעט יומיומי. אם בעולם אוטופי ניתן היה להחליט על בסיס אינטואיציה ולקבל את התוצאות המיטביות, היום מבינים יותר ויותר שהחלטות שמשפיעות על עתיד הארגון צריכות להתקבל בצורה מחושבת וזהירה. הנתונים הנאספים ברשת מאפשרים לקבל החלטות באופן מדויק הרבה יותר מהאינטואיציה האנושית שלנו, לכן, כשארגונים רוצים להחליט על עתידם בטווח הקרוב או הרחוק, יש להשתמש בניתוח נתונים.

שיטות לניתוח נתונים

קיימות שיטות רבות לניתוח נתונים. אלו כמה מהמרכזיות:

·         ניתוח אשכולות (Cluster Analysis): חלוקת מכלול נתונים לקבוצות (אשכולות) על פי מכנים משותפים. החלוקה לאשכולות נעשית ללא מטרה ספציפית, ומשמשת לרוב קרקע פורייה למציאת דפוסים חבויים בנתונים.

·         ניתוח קוהורט (Cohort Analysis): שימוש בנתונים שכבר נאספו, לצורך מציאת תובנות על התנהגות הצרכנים והמשתמשים. ניתוח קוהורט מאפשר טרגוט מוצלח ומדויק יותר של קהל היעד.

·         ניתוח רגרסיה (Regression Analysis): שיטה להבנת היחסים בין נתונים שונים. רגרסיה משמשת להבין איך משתנים תלויים מושפעים ממשתנים בלתי תלויים. קיימים סוגי רגרסיה שונים, למשל רגרסיה ליניארית (עם משתנה בלתי תלוי אחד) ורגרסיה מרובה (עם מספר משתנים). כך ניתן לחזות התפתחויות אפשריות ולהגיע להחלטות עסקיות חכמות יותר.

·         Neural Networks: אלגוריתמים מתמטיים שנמצאים בבסיס של למידת מכונה (Machine Learning). בהתערבות מינימלית, מנסה השיטה להבין איך המוח האנושי יעבד תובנות ויחזה תוצאות עתידיות. רשתות עצביות מלאכותיות אלה לומדות מכל העברת נתונים. כלים חכמים אלה מאפשרים לאנליסטים לחולל סוגי חיזויים מכל הסוגים באופן פשוט ומהיר.

·         ניתוח גורמים (Factor Analysis): שיטה לביטוי שונות בין משתנים נצפים, להסקת מסקנות על משתנים פוטנציאליים שאינם נצפים. כמות הנתונים שנאספת היא אינסופית ולכאורה זהו תהליך שלא ייגמר. ניתוח גורמים מאפשר להשתמש בנתונים על פי קריטריונים דומים באופן שמסכם את הרשימה הלא נגמרת של קריטריונים לניתוח.

·         כריית נתונים (Data Mining): ייצוא נתונים לתוכנות וכלים ייעודיים. כלים אלה מזהים תלות בין משתנים, יחסים, דפוסי נתונים וטרנדים. לאחר הזיהוי נעשית הפקה של תובנות ומסקנות.

·         ניתוח טקסט (Text Analysis): לקיחת כמות גדולה של נתונים טקסטואליים וארגונם באופן שיהיה קל לניהול. שיטות אלה מאפשרות לייצא את הנתונים שרלוונטיים ביותר לעסק, ולהשתמש בהם לפיתוח תובנות שיסייעו בעתיק.

תהליך ניתוח נתונים

1.      הבנת הצורך: בשיתוף עם מקבלי ההחלטות בחברה יש להחליט על מטרות הקמפיין או הפרויקט, ואילו סוגים של תובנות יהיו בעלי הערך הגבוה ביותר.

2.      ניסוח שאלות: אחרי שמנוסחות המטרות יש לזקק אותן לשאלות ספציפיות, שעליהן יהיה אפשר לעבוד בפועל.

3.      דמוקרטיזציית נתונים: תהליך בו מחברים את הנתונים ממקורות שונים לתוך מקור אחד, כך שכל הנוגעים בדבר יוכלו להגיע למידע הרלוונטי באופן יעיל ומהיר.

4.      ניקוי נתונים: אחרי כרייה של נתונים רבים, יש בידינו כמות אינפורמציה גדולה כל כך עד שלא ניתן לעבוד עמה. יש לנקות את הנתונים, לנפות מידע שגוי, טעויות ונתונים שאינם שייכים.

5.      הגדרת KPIs: כשהשאלות ברורות, והנתונים המדויקים נמצאים במקום אחד, יש לנסח את ה-Key Performance Indicators, כלומר, מדדי ההצלחה. מדדים אלה הופכים את השאלות והמטרות לנתונים שאפשר למדוד אותם. ההצלחה עוברת ממושג תיאורטי לקונקרטי.

6.      השמטת מידע עודף: גם לאחר ניקוי הנתונים עשויים להישאר נתונים עודפים; זאת משום שהגדרת מדדי ההצלחה (KPIs) הופכת את השאלות שנוסחו בהתחלה, למדויקות אף יותר. לכן יש לנפות את המידע שהופך מפריע ואינו מביא למטרה.

7.      אינטגרציה: שילוב בין הכלים הטכנולוגיים המתאימים לביצוע ניתוח הנתונים והפעולות הסטטיסטיות.

8.      מענה על השאלות: לאחר הניתוח הטכני יש לבחון, האם הצלחנו לענות על השאלות שנוסחו מבעוד מועד. אנליסטים מבינים נתונים, יכולים להסתכל על המספרים ולהבין את המשמעות שלהם עבור העסק; אך במענה על השאלות יש לתרגם את התשובות לשפה אותה יבינו כל אנשי המפתח שמושפעים מניתוח הנתונים שהתקיים. דרך פופולרית ביותר לתרגם את המספרים היא ויזואליזציה: שימוש בעזרים חזותיים כמו טבלאות וגרפים כדי להביא את התוצאות למקבלי ההחלטות.

מאמר זה מציג את תהליך ניתוח הנתונים על קצה המזלג. ניתוח נתונים הוא עולם עשיר שמתפתח בקצב מהיר מאוד. כדי להעמיק את הידע בתחום ולהפוך לאנשי מקצוע בתעשייה, מוסדות שונים מציעים לימודי הייטק שמלמדים את התפקיד על בוריו. קורס data analyst מספק היכרות מעמיקה עם עולם הנתונים בכלל, הבנה רעיונית של עקרונות הנותנים, וידע מעשי על שימוש בכלים לניתוח נתונים באופן המיטבי.

  • ppc-manager

    מחקר תפקיד PPC Manager

    מחקר התפקיד המלא עבור מנהלי ומנהלות קמפיינים או באנגלית ppc עם כל המידע על אופציות לקידום, הכשרות, אפשרויות קידום ועוד
    קראו עוד
  • שפות התכנות הפופולריות ביותר

    פעם היינו מתלבטים אם ללמוד שפה שלישית, למשל צרפתית, ספרדית או איטלקית. היום השפות שמתלבטים ביניהן הן שפות תכנות. בהייטק קיימים תפקידים טכנולוגיים ותפקידים עסקיים שאינם טכנולוגיים. למידת שפת תכנות...
    קראו עוד
  • המקצועות המבוקשים ביותר בתחום ההייטק

    תעשיית ההייטק היא ענקית ומכילה מגוון רב של תפקידים. הספקטרום מתפרש בין תפקידים טכנולוגיים לתפקידים עסקיים. בין הענפים השונים שקיימים בחברות הייטק ניתן לראות מחקר ופיתוח, HR, שיווק ועוד. התפקידים...
    קראו עוד
  • מחקר תפקיד – Data Analyst

    הטכנולוגיה היום מאפשרת לחברות הייטק להפיק כמות עצומה של נתונים מהשימוש במוצרים שלהן ובפלטפורמות שהן מציעות. כדי להסיק מסקנות מהנתונים הללו ולגבש אסטרטגיות לפעולה, מועסקים בחברות הייטק Data Analysts: אנשים...
    קראו עוד
  • מחקר מילות מפתח – טיפים שימושיים

    מנועי החיפוש האינטרנטיים (ובראשם גוגל) הם הכלי העיקרי בו משתמשים צרכנים כשהם מחפשים מוצר כלשהו. החיפוש נעשה על ידי שימוש במילות מפתח – המילים והמונחים השכיחים ביותר שאנשים כותבים בשאילתה...
    קראו עוד
  • מדריך: פרסום ממומן ב-YouTube

    YouTube הוא מהאתרים הפופולריים ביותר לשיתוף סרטוני וידאו, ומהווה את מנוע החיפוש השני הגדול בעולם, עם יותר משני מיליארד משתמשים. יתכן ששמתם לב בעצמכם, לכך שמיליוני המשתמשים שנכנסים לאתר בכל...
    קראו עוד
  • קידום ממומן – כל מה שרצית לדעת

    קידום ממומן, הידוע בשם PPC - Pay per Click על שם המודל השכיח ביותר לשימוש בו, הוא שיטת שיווק בעזרתה מעלים את כמות התנועה (טראפיק, Traffic) הנכנסת לאתר הארגון ממנועי...
    קראו עוד
  • מה זה גוגל אנליטיקס ומה ניתן למדוד בעזרתו

    גוגל אנליטיקס הוא שירות אינטרנטי לניתוח נתונים, שמספק סטטיסטיקות וכלים ניתוחיים בסיסיים לאופטימיזציה של מנועי חיפוש (Search Engine Optimization - SEO) והשגת מטרות שיווקיות. גוגל אנליטיקס הוא חינמי ומהווה חלק...
    קראו עוד
  • היתרונות בלימודי הייטק און ליין

    השנתיים האחרונות אילצו את העולם לאמץ התנהלות חדשה. ההכרח להישאר בבית ולנקוט בריחוק חברתי השפיע על האנושות באופנים ארוכי-טווח. אחת ההשפעות של מגפת הקורונה היתה הצורך לייצר פלטפורמה מיטיבה ללימודים...
    קראו עוד
  • 5 סיבות ללמוד הייטק

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד
  • מחקר תפקיד Social Media Manager

    סושיאל מדיה הוא תפקיד בעולם השיווק והמרקטינג. מנהלי מדיה חברתית מתמחים ברשתות חברתיות ומייצגים את הארגון בו הם עובדים ברשתות הרלוונטיות.
    קראו עוד
  • הסבה מקצועית לאימהות

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד
  • טיפים לשימור עובדים בהייטק

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד