לחצו כאן למעבר לתפריט הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן חלק תחתון
הרשמה לניוזלטר

שיווק ומכירות – מהעולם הקמעונאי לעולם ההייטק

Jolt-logo-square
  • Jolt Team
  • 3 באוקטובר
  • 12 דקות
ווטסאפ
Whatsapp
ווטסאפ
אימייל
Email

בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן עדיפה? או שאולי זה תלוי בסוג העסק? במאמר זה ננסה לענות על השאלות הללו.

ההבדלים בין שיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי

שיווק דיגיטלי (אונליין) עוסק בשיווק העסק, החברה, המוצר או השירות באינטרנט. השיווק מתבצע דרך אתר החברה, מודעות בקידום ממומן, מדיה חברתית ווידאו. שיווק דיגיטלי מתייחס לכל צורת שיווק שמתקיימת דרך האינטרנט.שיווק קמעונאי (אופליין) הוא המשלים של דיגיטלי – כלומר, כל סוגי הפרסום שאינם באינטרנט: עיתונים, טלויזיה, שלטי חוצות, הודעות לתקשורת, דואר.

ההבדלים המרכזיים בין שיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי:

  • אנליזה בזמן אמת: ניתן לראות את אחוזי האינגייג’מנט שמתקבלים מהתוכן והקידום שנעשה לו. בעזרת אנליזה לערוצי המדיה החברתית, אפשר לדעת מה הקהל חושב על החברה, על המוצר ואם השיווק עובד. זוהי אינדיקציה שעוזרת להבין האם האסטרטגיה השיווקית מוצלחת, או שיש לשפר ולשנות אותה.
  • ROI – Return on Investment: במעקב אחרי מספר קליקים ומכירות שנעשו דרך המודעות באינטרנט, אפשר לראות למשל, איזו מודעה היא הכי רווחית לעסק. כך ניתן להבין איזה אלמנט ב
  • טרגוט: בשיווק דיגיטלי ניתן לטרגט את הקהל, כלומר לבחור קהל יעד ספציפי. כך השיווק מנותב לפלחים באוכלוסיה שיש יותר סיכוי מראש שיתעניינו במוצר.

כפי שניתן לראות, ההבדלים המהותיים בין שיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי קשורים ביכולת המדידה. שיווק דיגיטלי הוא שיווק מדיד. היכולת למדוד ולעקוב אחר נתונים גורמת לכך שבשיווק דיגיטלי נעשה שימוש חכם ונכון יותר במשאבי החברה: זמן, כסף, מאמצים. כל אלה מביאים לתוצאות מדויקות יותר, בזמן מועט יותר, ועם פידבקים מהשטח בזמן אמת.

שיווק קמעונאי לא מכיל את היתרונות של השיווק הדיגיטלי מבחינת מדידה ומעקב, אך יש לו יתרונות משלו. היתרונות של שיווק קמעונאי נוגעים בשתי נקודות מרכזיות: ביומיומי ובייחודי. מבחינת היומיום, שיווק קמעונאי מופיע כפרסומות שחוזרות על עצמן בערוצים יומיומיים כמו שלט חוצות בכביש שנוהגים לעבור בו בדרך לעבודה, או במהלך מהדורת חדשות קבועה בטלוויזיה. ההיטמעות של פרסומת כך בתודעה היא כמעט טבעית ויש לה השפעה רבה על הלקוחות. לצד זה, כשבוחרים לצאת בקמפיין אופליין למטרה ספציפית, פעמים רבות נוצרים קמפיינים מאוד זכירים, מיוחדים ולא שגרתיים (זאת בניגוד למודעות דיגיטל שמאפיינות שיווק שוטף).

יחד עם זאת, כדאי לדעת שרוב הביקוש למשרות שיווק היום, הוא לשיווק דיגיטלי, ובמיוחד לשיווק דיגיטלי בהייטק. התחום הפך כה פופולרי עד שיש לימודי הייטק יעודיים, קורס שיווק דיגיטלי והכשרות מקצועיות. תחום השיווק הדיגיטלי פתוח גם למי שאין לו ניסיון בשיווק, וגם לבעלי ניסיון בשיווק קמעונאי שמעוניינים לעבור לשיווק דיגיטלי.

איך עוברים משיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי? 

  • למידת כלים חדשים: איך הכי כדאי לפרסם? באילו כלים להשתמש כדי להריץ קמפיינים? ואיך מודדים הצלחה? עקב ההתקיימות שלו במרחב האינטרנטי באופן אקסקלוסיבי, ניתן לתפעל את השיווק הדיגיטלי בעזרת כלים שונים לשיווק (לדוגמה: גוגד אדס). יש להכיר גם כלים למעקב ואנליזה. היום הרבה מהכלים מציעים “עסקת חבילה” שבה יש גם אנליזה, והם מאוד נוחים למשתמש (לדוגמה: מיילצ’ימפ).
  • התעדכנות בפלטפורמות: לשנות את המיינדסט והמיקוד מטלוויזיה ושלטי חוצות לפלטפורמות האינטרנטיות. מנועי חיפוש (למשל גוגל), רשתות חברתיות (פייסבוק, טיקטוק, לינקדאין ועוד) וגם אתרים “רגילים” – למשל, אתרי חדשות, בלוגים – בכל אלה מופיעות פרסומות כל הזמן והם פלטפורמות מקובלות ביותר. רשימת הפלטפורמות מתעדכנת ומתחדשות בלי סוף ובשיווק דיגיטלי יש להכיר את כל הפלטפורמות. יש לשים לב לערוצי מדיה לשיווק גלובלי ולא ישראלי בלבד (בתלות בקהל היעד, כמובן).
  • אוטומציה: מערכות אוטומציה שיווקית מאפשרות לצוותי שיווק דיגיטלי להוציא לפועל קמפיינים ופעילויות שיווקיות נוספות בלחיצה על כפתור. עניין זה מפשט את העבודה, הופך אותה למהירה יותר וגם ממעיט טעויות. לכן יש לשלוט במערכות הללו, שיסייעו בביצוע התפקיד. לדוגמה: Hubspot.
  • יכולות אנליטיות: שיווק דיגיטלי בהייטק לא דורש ראש מתמטי לחלוטין, אך כדי להיכנס לתחום צריך לגייס את היכולות האנליטיות ולשפר אותן. שיווק דיגיטלי מניב כמויות עצומות של מידע מכל העולם הדיגיטלי, שצריך לנתח ולהסיק ממנו מסקנות. הסקת המסקנות מביאה לשיפור באסטרטגיה וקמפיינים עתידיים (דוגמה לכלי ניתוח נוח ביותר היא גוגל אנליטיקס).
  • אנגלית: זה הזמן לשפר את האנגלית! גם אם התוכן שנכתב הוא בעברית, גם אם העבודה היא בארץ – שיווק דיגיטלי מתקיים בזירה בינלאומית ויש לדעת את המונחים ואת ההתנהלות בשפה. מעבר לזה, בשיווק דיגיטלי בהייטק לרוב הלקוחות הם בינלאומיים ויש להריץ קמפיינים שלמים באנגלית.
  • שפה שיווקית: מעבר לאנגלית, לשיווק דיגיטלי יש ז’רגון משלו וכדי להיות חלק ממנו צריך להכיר את אוצר המילים הרלוונטי. ראשי תיבות כמו ABM, RTM, KPI, ROI, PPC, SEO הם רק ההתחלה.
  • לימודים מקצועיים: כיום ניתן ללמוד באקדמיה שיווק, אך החיסרון של לימודים ארוכי-טווח הוא שהם מתעדכנים לאט, ובכל אופן בקצב שאינו מהיר כמו ההתעדכנות של האינטרנט. לכן במקרה זה עדיפים קורסים קצרי-מועד שמחויבים לשינויים התדירים בעולם השיווק הדיגיטלי. קורס הייטק מומלץ הוא כזה ששם דגש על התאמת הסילבוס לעולם המשתנה, וכזה שמכוון את תלמידיו לתפקד כאנשי שיווק דיגיטלי בהייטק – אחד התפקידים עם הביקוש הכי גבוה בתעשייה. בלימודי הייטק תנאי קבלה לקורס יכולים להשתנות, אך בדרך כלל יכללו ראיון, בדיקת רמת אנגלית ומבחן התאמה קצר.

מודעות פרינט אגדיות שייזכרו לנצח הן תופעה מיוחדת ובהחלט מצדיקות את השאיפה לעבוד בתחום השיווק. הסדרה מד-מן חשפה לפני כמה שנים את רזי העולם השיווקי והראתה כמה הוא יכול להיות מרגש. מודעות כמו זו שהפכה את מכונית החיפושית לאגדית, מותירות בנו חותם.

אבל העולם מתקדם ואנחנו רוצים להתקדם ביחד איתו – לקחת את התשוקה והאהבה לשיווק ולהביא אותן מהאופליין לאונליין, מהשיווק הקמעונאי עם פרסומות הטלוויזיה בין סדרות, לשיווק הדיגיטלי, בו ניתן לתקשר עם הצרכנים בלייב, למדוד את ההצלחה ולראות באמת כמה אפשר להשפיע על העולם.

  • ppc-manager

    מחקר תפקיד PPC Manager

    מחקר התפקיד המלא עבור מנהלי ומנהלות קמפיינים או באנגלית ppc עם כל המידע על אופציות לקידום, הכשרות, אפשרויות קידום ועוד
    קראו עוד
  • שפות התכנות הפופולריות ביותר

    פעם היינו מתלבטים אם ללמוד שפה שלישית, למשל צרפתית, ספרדית או איטלקית. היום השפות שמתלבטים ביניהן הן שפות תכנות. בהייטק קיימים תפקידים טכנולוגיים ותפקידים עסקיים שאינם טכנולוגיים. למידת שפת תכנות...
    קראו עוד
  • המקצועות המבוקשים ביותר בתחום ההייטק

    תעשיית ההייטק היא ענקית ומכילה מגוון רב של תפקידים. הספקטרום מתפרש בין תפקידים טכנולוגיים לתפקידים עסקיים. בין הענפים השונים שקיימים בחברות הייטק ניתן לראות מחקר ופיתוח, HR, שיווק ועוד. התפקידים...
    קראו עוד
  • מחקר תפקיד – Data Analyst

    הטכנולוגיה היום מאפשרת לחברות הייטק להפיק כמות עצומה של נתונים מהשימוש במוצרים שלהן ובפלטפורמות שהן מציעות. כדי להסיק מסקנות מהנתונים הללו ולגבש אסטרטגיות לפעולה, מועסקים בחברות הייטק Data Analysts: אנשים...
    קראו עוד
  • איך לנתח מידע עצום באופן אפקטיבי?

    העולם שלנו מושתת על נתונים בכמות אדירה שנאספת מדי שניה. מתי צריך לבצע ניתוח נתונים? מהן שיטות ניתוח הנתונים, ומהו התהליך? לקריאה היכנסו עכשיו לאתר JOLT>>
    קראו עוד
  • מחקר מילות מפתח – טיפים שימושיים

    מנועי החיפוש האינטרנטיים (ובראשם גוגל) הם הכלי העיקרי בו משתמשים צרכנים כשהם מחפשים מוצר כלשהו. החיפוש נעשה על ידי שימוש במילות מפתח – המילים והמונחים השכיחים ביותר שאנשים כותבים בשאילתה...
    קראו עוד
  • מדריך: פרסום ממומן ב-YouTube

    YouTube הוא מהאתרים הפופולריים ביותר לשיתוף סרטוני וידאו, ומהווה את מנוע החיפוש השני הגדול בעולם, עם יותר משני מיליארד משתמשים. יתכן ששמתם לב בעצמכם, לכך שמיליוני המשתמשים שנכנסים לאתר בכל...
    קראו עוד
  • קידום ממומן – כל מה שרצית לדעת

    קידום ממומן, הידוע בשם PPC - Pay per Click על שם המודל השכיח ביותר לשימוש בו, הוא שיטת שיווק בעזרתה מעלים את כמות התנועה (טראפיק, Traffic) הנכנסת לאתר הארגון ממנועי...
    קראו עוד
  • מה זה גוגל אנליטיקס ומה ניתן למדוד בעזרתו

    גוגל אנליטיקס הוא שירות אינטרנטי לניתוח נתונים, שמספק סטטיסטיקות וכלים ניתוחיים בסיסיים לאופטימיזציה של מנועי חיפוש (Search Engine Optimization - SEO) והשגת מטרות שיווקיות. גוגל אנליטיקס הוא חינמי ומהווה חלק...
    קראו עוד
  • היתרונות בלימודי הייטק און ליין

    השנתיים האחרונות אילצו את העולם לאמץ התנהלות חדשה. ההכרח להישאר בבית ולנקוט בריחוק חברתי השפיע על האנושות באופנים ארוכי-טווח. אחת ההשפעות של מגפת הקורונה היתה הצורך לייצר פלטפורמה מיטיבה ללימודים...
    קראו עוד
  • 5 סיבות ללמוד הייטק

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד
  • מחקר תפקיד Social Media Manager

    סושיאל מדיה הוא תפקיד בעולם השיווק והמרקטינג. מנהלי מדיה חברתית מתמחים ברשתות חברתיות ומייצגים את הארגון בו הם עובדים ברשתות הרלוונטיות.
    קראו עוד
  • הסבה מקצועית לאימהות

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד