לחצו כאן למעבר לתפריט הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן הראשי לחצו כאן למעבר לתוכן חלק תחתון
הרשמה לניוזלטר

שיווק ומכירות – מהעולם הקמעונאי לעולם ההייטק

Jolt-logo-square
  • Jolt Team
  • 3 באוקטובר
  • 12 דקות
ווטסאפ
Whatsapp
ווטסאפ
אימייל
Email

בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן עדיפה? או שאולי זה תלוי בסוג העסק? במאמר זה ננסה לענות על השאלות הללו.

ההבדלים בין שיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי

שיווק דיגיטלי (אונליין) עוסק בשיווק העסק, החברה, המוצר או השירות באינטרנט. השיווק מתבצע דרך אתר החברה, מודעות בקידום ממומן, מדיה חברתית ווידאו. שיווק דיגיטלי מתייחס לכל צורת שיווק שמתקיימת דרך האינטרנט.שיווק קמעונאי (אופליין) הוא המשלים של דיגיטלי – כלומר, כל סוגי הפרסום שאינם באינטרנט: עיתונים, טלויזיה, שלטי חוצות, הודעות לתקשורת, דואר.

ההבדלים המרכזיים בין שיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי:

  • אנליזה בזמן אמת: ניתן לראות את אחוזי האינגייג’מנט שמתקבלים מהתוכן והקידום שנעשה לו. בעזרת אנליזה לערוצי המדיה החברתית, אפשר לדעת מה הקהל חושב על החברה, על המוצר ואם השיווק עובד. זוהי אינדיקציה שעוזרת להבין האם האסטרטגיה השיווקית מוצלחת, או שיש לשפר ולשנות אותה.
  • ROI – Return on Investment: במעקב אחרי מספר קליקים ומכירות שנעשו דרך המודעות באינטרנט, אפשר לראות למשל, איזו מודעה היא הכי רווחית לעסק. כך ניתן להבין איזה אלמנט ב
  • טרגוט: בשיווק דיגיטלי ניתן לטרגט את הקהל, כלומר לבחור קהל יעד ספציפי. כך השיווק מנותב לפלחים באוכלוסיה שיש יותר סיכוי מראש שיתעניינו במוצר.

כפי שניתן לראות, ההבדלים המהותיים בין שיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי קשורים ביכולת המדידה. שיווק דיגיטלי הוא שיווק מדיד. היכולת למדוד ולעקוב אחר נתונים גורמת לכך שבשיווק דיגיטלי נעשה שימוש חכם ונכון יותר במשאבי החברה: זמן, כסף, מאמצים. כל אלה מביאים לתוצאות מדויקות יותר, בזמן מועט יותר, ועם פידבקים מהשטח בזמן אמת.

שיווק קמעונאי לא מכיל את היתרונות של השיווק הדיגיטלי מבחינת מדידה ומעקב, אך יש לו יתרונות משלו. היתרונות של שיווק קמעונאי נוגעים בשתי נקודות מרכזיות: ביומיומי ובייחודי. מבחינת היומיום, שיווק קמעונאי מופיע כפרסומות שחוזרות על עצמן בערוצים יומיומיים כמו שלט חוצות בכביש שנוהגים לעבור בו בדרך לעבודה, או במהלך מהדורת חדשות קבועה בטלוויזיה. ההיטמעות של פרסומת כך בתודעה היא כמעט טבעית ויש לה השפעה רבה על הלקוחות. לצד זה, כשבוחרים לצאת בקמפיין אופליין למטרה ספציפית, פעמים רבות נוצרים קמפיינים מאוד זכירים, מיוחדים ולא שגרתיים (זאת בניגוד למודעות דיגיטל שמאפיינות שיווק שוטף).

יחד עם זאת, כדאי לדעת שרוב הביקוש למשרות שיווק היום, הוא לשיווק דיגיטלי, ובמיוחד לשיווק דיגיטלי בהייטק. התחום הפך כה פופולרי עד שיש לימודי הייטק יעודיים, קורס שיווק דיגיטלי והכשרות מקצועיות. תחום השיווק הדיגיטלי פתוח גם למי שאין לו ניסיון בשיווק, וגם לבעלי ניסיון בשיווק קמעונאי שמעוניינים לעבור לשיווק דיגיטלי.

איך עוברים משיווק קמעונאי לשיווק דיגיטלי? 

  • למידת כלים חדשים: איך הכי כדאי לפרסם? באילו כלים להשתמש כדי להריץ קמפיינים? ואיך מודדים הצלחה? עקב ההתקיימות שלו במרחב האינטרנטי באופן אקסקלוסיבי, ניתן לתפעל את השיווק הדיגיטלי בעזרת כלים שונים לשיווק (לדוגמה: גוגד אדס). יש להכיר גם כלים למעקב ואנליזה. היום הרבה מהכלים מציעים “עסקת חבילה” שבה יש גם אנליזה, והם מאוד נוחים למשתמש (לדוגמה: מיילצ’ימפ).
  • התעדכנות בפלטפורמות: לשנות את המיינדסט והמיקוד מטלוויזיה ושלטי חוצות לפלטפורמות האינטרנטיות. מנועי חיפוש (למשל גוגל), רשתות חברתיות (פייסבוק, טיקטוק, לינקדאין ועוד) וגם אתרים “רגילים” – למשל, אתרי חדשות, בלוגים – בכל אלה מופיעות פרסומות כל הזמן והם פלטפורמות מקובלות ביותר. רשימת הפלטפורמות מתעדכנת ומתחדשות בלי סוף ובשיווק דיגיטלי יש להכיר את כל הפלטפורמות. יש לשים לב לערוצי מדיה לשיווק גלובלי ולא ישראלי בלבד (בתלות בקהל היעד, כמובן).
  • אוטומציה: מערכות אוטומציה שיווקית מאפשרות לצוותי שיווק דיגיטלי להוציא לפועל קמפיינים ופעילויות שיווקיות נוספות בלחיצה על כפתור. עניין זה מפשט את העבודה, הופך אותה למהירה יותר וגם ממעיט טעויות. לכן יש לשלוט במערכות הללו, שיסייעו בביצוע התפקיד. לדוגמה: Hubspot.
  • יכולות אנליטיות: שיווק דיגיטלי בהייטק לא דורש ראש מתמטי לחלוטין, אך כדי להיכנס לתחום צריך לגייס את היכולות האנליטיות ולשפר אותן. שיווק דיגיטלי מניב כמויות עצומות של מידע מכל העולם הדיגיטלי, שצריך לנתח ולהסיק ממנו מסקנות. הסקת המסקנות מביאה לשיפור באסטרטגיה וקמפיינים עתידיים (דוגמה לכלי ניתוח נוח ביותר היא גוגל אנליטיקס).
  • אנגלית: זה הזמן לשפר את האנגלית! גם אם התוכן שנכתב הוא בעברית, גם אם העבודה היא בארץ – שיווק דיגיטלי מתקיים בזירה בינלאומית ויש לדעת את המונחים ואת ההתנהלות בשפה. מעבר לזה, בשיווק דיגיטלי בהייטק לרוב הלקוחות הם בינלאומיים ויש להריץ קמפיינים שלמים באנגלית.
  • שפה שיווקית: מעבר לאנגלית, לשיווק דיגיטלי יש ז’רגון משלו וכדי להיות חלק ממנו צריך להכיר את אוצר המילים הרלוונטי. ראשי תיבות כמו ABM, RTM, KPI, ROI, PPC, SEO הם רק ההתחלה.
  • לימודים מקצועיים: כיום ניתן ללמוד באקדמיה שיווק, אך החיסרון של לימודים ארוכי-טווח הוא שהם מתעדכנים לאט, ובכל אופן בקצב שאינו מהיר כמו ההתעדכנות של האינטרנט. לכן במקרה זה עדיפים קורסים קצרי-מועד שמחויבים לשינויים התדירים בעולם השיווק הדיגיטלי. קורס הייטק מומלץ הוא כזה ששם דגש על התאמת הסילבוס לעולם המשתנה, וכזה שמכוון את תלמידיו לתפקד כאנשי שיווק דיגיטלי בהייטק – אחד התפקידים עם הביקוש הכי גבוה בתעשייה. בלימודי הייטק תנאי קבלה לקורס יכולים להשתנות, אך בדרך כלל יכללו ראיון, בדיקת רמת אנגלית ומבחן התאמה קצר.

מודעות פרינט אגדיות שייזכרו לנצח הן תופעה מיוחדת ובהחלט מצדיקות את השאיפה לעבוד בתחום השיווק. הסדרה מד-מן חשפה לפני כמה שנים את רזי העולם השיווקי והראתה כמה הוא יכול להיות מרגש. מודעות כמו זו שהפכה את מכונית החיפושית לאגדית, מותירות בנו חותם.

אבל העולם מתקדם ואנחנו רוצים להתקדם ביחד איתו – לקחת את התשוקה והאהבה לשיווק ולהביא אותן מהאופליין לאונליין, מהשיווק הקמעונאי עם פרסומות הטלוויזיה בין סדרות, לשיווק הדיגיטלי, בו ניתן לתקשר עם הצרכנים בלייב, למדוד את ההצלחה ולראות באמת כמה אפשר להשפיע על העולם.

  • ppc-manager

    מחקר תפקיד PPC Manager

    מחקר התפקיד המלא עבור מנהלי ומנהלות קמפיינים או באנגלית ppc עם כל המידע על אופציות לקידום, הכשרות, אפשרויות קידום ועוד
    קראו עוד
  • הסבה מקצועית לאימהות

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד
  • טיפים לשימור עובדים בהייטק

    בעלי עסקים יודעים ששיווק הוא עניין הכרחי עבור הצלחת החברה והמוצר. היום העולם עובר יותר ויותר משיווק קמעונאי (Offline) לשיווק דיגיטלי (Online). מה ההבדל בין צורות השיווק? האם אחת מהן...
    קראו עוד
  • כיצד עושים רימרקטינג ואילו דברים אסור לפספס

    רימרקטינג (Remarketing, AKA Retargeting) הוא שיטה מקובלת בשיווק דיגיטלי בה המשווקים (הארגון, המותג) מציגים מודעות, בפני גולשים שכבר ביקרו באתר שלהם או בדף נחיתה כלשהו.
    קראו עוד
  • 10 טיפים לשיפור קורות החיים להייטק

    בניית קורות חיים היא משימה קריטית כשמגישים מועמדות לעבודה באופן כללי, ובחברות הייטק וסטארטאפ בפרט.
    קראו עוד
  • סטארט-אפ או חברת הייטק גדולה? איך למצוא את עצמי בעולם ההייטק

    קיימים הבדלים רבים בין עבודה בחברת הייטק גדולה לבין סטארט אפ קטן. ההבדלים נוגעים בתחומים רבים, החל מתנאי ההעסקה ועד התפקידים השונים בתוך החברה. בעולם בו תעשיית ההייטק והסטארט אפ...
    קראו עוד
  • רוצה לשנות את הקריירה? 6 טיפים להסבה להייטק

    מה בארגז הכלים שלך יכול לסייע בהסבה להייטק (לאקדמאים או לא). חשוב לעבוד מסודר ולהיות ממוקדים. במאמר זה ניתן שישה טיפים שעשויים לעזור לך אם החלטת לעשות הסבה להייטק.
    קראו עוד
  • איך להשקיע בתיק עבודות לקראת עבודה בהייטק?

    תיק העבודות (Portfolio) הוא כרטיס הביקור שלכם כשאתם מגישים מועמדות לתפקיד בהייטק - בעיקר כשאין לכם ניסיון קודם בתפקיד. הוא מאפשר למעסיקים הפוטנציאליים לראות את התוצרים שלכם, איך נראית עבודה...
    קראו עוד
  • משרות הג’וניור הפופולריות בהייטק

    בין אם מדובר בהסבת תפקיד או בגיבוש קריירה לצעירים, כדאי להכיר את המשרות המבוקשות ביותר בעולם ההייטק והסטארטאפ, אליהן יש ביקוש גבוה לתפקידי ג'וניור.
    קראו עוד
  • איך לכתוב קורות חיים שיגרמו לכם לבלוט?

    איך אוודא שקורות החיים שלי בולטים על רקע קורות חיים של מועמדים אחרים? 13 טיפים קצרים ומעולים לכתיבת קורות חיים בצורה הטובה ביותר
    קראו עוד
  • מדריך – איך לעשות ראיון עבודה

    איך להירגע לפני ראיון עבודה? איך להתחיל את הראיון? איך לסיים אותו? ואיך עושים ראיון עבודה כמו שצריך? במדריך הזה ננסה לעזור לכם, המראיינים, להתכונן לראיון, להעביר אותו בצורה הטובה...
    קראו עוד
  • המדריך לראיונות עבודה | חלק 3 | הכנת פיץ’ והראיון עצמו

    במדריך ההכנה לראיון עבודה תוכלו למצוא המלצות שיסייעו לכם לקראת ראיון עבודה בכלל ובהייטק בפרט. במדריכים הקודמים דיברנו על סוגי ראיונות עבודה והכנה לראיון. חלק זה, שהוא החלק האחרון של...
    קראו עוד
  • המדריך לראיונות עבודה | חלק 2 | הכנה לראיון

    במדריך ההכנה לראיון עבודה תוכלו למצוא המלצות שיסייעו לכם לקראת ראיון עבודה בכלל ובהייטק בפרט. במדריך הקודם דיברנו על סוגי ראיונות עבודה, במדריך הבא נסביר על הכנת פיץ' והראיון עצמו....
    קראו עוד